Vasara būšot saulaina

Liela daļa iedzīvotāju šovasar priekšroku dos nevis braucieniem uz tālajām zemēm, bet gan ceļošanai pa Latviju, tādēļ jauna tūrisma sezona lauku tūrisma mītnēm solās būt labvēlīga, prognozē asociācijas “Lauku ceļotājs” vadītāja Asnāte Ziemele. Par atpūtas iespējām Latvijas laukos jau tagad aktīvi interesējoties arī ārzemnieki – arī tas ļauj cerēt uz labākiem rezultātiem nekā pērn.

- Kā lauku tūrisma nozare pārdzīvoja ziemu? - Tiem, kas pie kalniem, bizness šogad gāja ļoti labi. Sniegs lauku tūrismam ir pozitīva parādība. No Kolkas puses dzirdēju, ka viņiem šis gads bija pat labāks nekā iepriekšējais. Protams, grūti ir lielajiem, kas orientējušies uz lielām kompānijām un darba kolektīviem, šādas mītnes meklē jaunu auditoriju – tiem ir gājis ļoti grūti. Mazajiem, kas vienmēr ir bijuši atkarīgi tikai no individuāliem ceļotājiem vai nelielām grupām, negāja slikti. Ļoti smags bija pagājušā gada sākums, kad cilvēki nesaprata, ko tagad var atļauties un ko – ne, bet pēc tam viss aizgāja normālā ritmā.  Jāatzīst, ka lauku saimnieki ļoti pazemināja cenas – vidēji par 30–35%, tāpēc viņi arī atguvuši  savus viesus.  - Kā šajā gadā mainījās vidējā saimniecība un vidējais tūrists, viņa prasības? - Daļa tūristu pazuda vispār, tie bija tie, kuri nebija īsti ilgtspējīgi, kuri iepriekš pēkšņi bija kļuvuši bagāti. Paliek labākā daļa, kas tiešām grib atpūsties, baudīt lauku piedāvājumu. Tie, kas brauc tagad, ļoti novērtē, ko viņi saņem. Neapšaubāmi ļoti augusi saimnieku viesmīlība. Katrs klients viņiem ir zelta vērtība. Protams, ir tādi, kam neiet spīdoši, bet tā nav lielāka daļa. Jā kādam iet ļoti, ļoti slikti, tad tam vienmēr ir kāds pamatojums. Protams, šoziem ļoti lielu lomu spēlēja Rīgas tuvums, tāpēc labāk gāja tām saimniecībām, kas atrodas ap 100 kilometru attālumā no Rīgas vai no citām lielām pilsētām. Ir arī daudz personisku iemeslu, kāpēc kādam bizness nesokas. Iespējams, attieksme pret klientu ir bijusi vīzdegunīga, un saimnieks nav ieguvis pastāvīgo klientu loku, jo 2009. gads kā neviens iepriekšējais ir bijis pastāvīgo klientu gads. Dabūt jaunu klientu bija ļoti grūti. Bija saimniecības, kas bija iekritušas kaut kādā depresijā ne jau lauku tūrisma biznesa dēļ, bet sakarā ar izmaiņām ģimenes locekļu ienākumos, un tas iespaido attieksmi pret viesi. Tikko tu esi negatīvs, viesis to uzreiz jūt.  Vairāk lasiet laikraksta "Alūksnes Ziņas" 17.marta numurā.

Sarunas par dzīvi