Uzsākts pasaulē lielākais fizikas eksperiments

Ženēva, 10.sept., LETA--REUTERS/AFP. Eiropas Kodolpētījumu organizācijas (CERN) zinātnieki trešdien iedarbināja milzīgo elementārdaļiņu šķelšanas aparātu, mēģinot atveidot tā sauktā Lielā sprādziena apstākļus, kuru rezultātā saskaņā ar teoriju izveidojies mūsu Visums.

Lielais hadronu paātrinātājs (LCH), kas izmaksājis 10 miljardus Šveices franku (4,41 miljardu latu) un kura izveide ilga 20 gadus, uzbūvēts pazemē zem Šveices un Francijas robežas.

Ar tā palīdzību veiktais eksperiments tiek uzskatīts par līdz šim vissarežģītāko un vienu no visdārgākajiem zinātniskajiem izmēģinājumiem. Zinātnieki cer, ka tas varētu palīdzēt atklāt vēl pastāvošos elementārdaļiņu fizikas noslēpumus un sniegt atbildes uz jautājumiem par Visumu un tā izcelsmi.

Īsi pēc plkst. 10:30 pēc Latvijas laika LCH tika ievadīts pirmais protonu kūlis.

"Pēc kūļa ievadīšanas paies aptuveni piecas sekundes datu iegūšanai," pavēstīja LHC projekta vadītājs Linss Evanss. Brīdi vēlāk kontrolgaismiņa uz pults apliecināja, ka protonu kūlis nonācis paātrinātājā.

"Ir divas izjūtas - prieks par liela uzdevuma paveikšanu un cerības uz lieliem atklājumiem, kas mūs gaida nākotnē," savukārt sacīja CERN ģenerāldirektors Robērs Emars.

Pirmais milzīgā paātrinātāja uzdevums ir ievadīt 27 kilometrus garajā gredzenveida tunelī protonu kūli, lai pārbaudītu, vai tā ceļā nav kādu šķēršļu.

Nākamo nedēļu laikā protonu kūļi tiks raidīti pretējos virzienos, lai izraisītu to sadursmi lielā ātrumā.

Zinātnieki visā pasaulē ar nepacietību gaida datus par šīm elementārdaļiņu sadursmēm. Viena no iespējām ir, ka to rezultātā radīsies matērija, apstiprinot teoriju, ka pastāv tā sauktie Higsa bozoni, kuri matērijai piešķir masu, kas iesaukti arī par Dieva daļiņām.

Savukārt izcilais britu astrofiziķis Stīvens Hokings, kurš savu dzīvi veltījis Visuma izcelšanās un melno caurumu pētīšanai, saderējis uz 100 ASV dolāriem, ka eksperimentā neizdosies atklāt tā dēvētās Dieva daļiņas.

Citas ziņas