Ģimenes autobuss brauc kalnup

Jaunlaicenietis Ainārs Raudiņš lepojas, ka viņam ir liela ģimene. Četru brāļu un māsas ģimenes ar bērniem un vecvecākiem aizņemtu jaunā autobusa “SETRA” visas sēdvietas.

Jaunlaicenietis Ainārs Raudiņš lepojas, ka viņam ir liela ģimene. Četru brāļu un māsas ģimenes ar bērniem un vecvecākiem aizņemtu jaunā autobusa "SETRA" visas sēdvietas. Tiesa, iespēja doties kopējā izbraukumā vēl nav bijusi.
Toties Aināra dibinātajā individuālajā komersantā "Dienvidi un Kalnezeri" strādā brālis, māsa un sieva, tāpēc tas ir ģimenes uzņēmums.
"Kāpēc dot darbu svešiem, ja var savējiem?" atzīst Ainārs. Trīs gadu laikā arvien palielinās firmas vietējie un starptautiskie pārvadājumi, tāpēc tagad ir trīs autobusi - divi mikroautobusi "Ford Transit" un lielais "SETRA" ar 44 pasažieru vietām. Sēdvieta paredzēta arī otram šoferim un gidam. 1997.gadā ražotajam autobusam ir tāliem reisiem nepieciešamais aprīkojums. Ar tādu nav kauns braukt uz Eiropas valstīm, jo autobuss ir ērts un atbilst visām prasībām: gaisa kondicionieris, televizora monitori, DVD atskaņotājs un mikrofons, ledusskapis, ūdens sildītājs, tualete un liels bagāžas nodalījums. Protams, mīkstos atzveltnes krēslus var atlaist gulēšanai.
Ir laipns un atsaucīgs šoferis
"Autobuss ir jau bijis Krievijā, Polijā un, protams, tepat pa Latviju vedis bērnus ekskursijās. Jūnijā tas bija devies vairāk nekā nedēļu ilgā braucienā uz Franciju, Čehiju un Vāciju. Tagad tas pārvadā skolēnu dziesmu un deju svētku dalībniekus no Smiltenes," stāsta A.Raudiņš. Reizēm viņš brauc pats, bet arvien biežāk tam neatliek laika. Protams, Ainārs ir daudz redzējis, apceļojot Latviju, Igauniju un Lietuvu, Poliju, Somiju. Gūti iespaidi un iepazīti cilvēki. Tomēr nav viegli braukt gandrīz bez pārtraukuma astoņas stundas, cenšoties izdabāt pasažieru vēlmēm. "Šis bizness lielā mērā ir atkarīgs no šofera. Ja viņš ir laipns un atsaucīgs, tad tā lieta iet," ir pārliecināts Ainārs. Par viņu dzirdētas vislabākās atsauksmes.
A.Raudiņa pastāvīgie klienti ir Alūksnes rajona Izglītības pārvalde, pilsētas dome, pagastu padomes, kultūras iestādes, arī Gulbenes dome un rajona padome. Līgums noslēgts arī ar Smiltenes pilsētas domi, tas liecina, ka bizness virzās tālāk un tālāk no Jaunlaicenes. Viņa pakalpojumus izmanto Rīgas firmas un tūrisma aģentūras. "Tas nav sezonas darbs, pasažieru pārvadājumi ir pieprasīti visu gadu. Tiesa, ekskursijas ir vairāk vasarā, bet braucienu uz semināriem, sanāksmēm, teātriem, sporta sacensībām vairāk ir citos gadalaikos," skaidro uzņēmējs.
Pārvadājumi kļūst ērtāki un dārgāki
Benzīns kļūst dārgāks, tāpēc nākas palielināt maksu pasažieriem. Pretējā gadījumā iznāktu braukt bez peļņas. Protams, Rīgas firmu cenas ir vēl augstākas. Ja pasūtītājs ir, piemēram, ceļojumu birojs "Impro", tad jaunlaicenietis saņem tikpat, cik pārvadātājs no galvaspilsētas. "Galvenais ir tikt iekšā biznesā. Tas nozīmē piesaistīt klientus no Rīgas. Nezinu, vai izdosies, bet ceru," atzīst A.Raudiņš. Viņš ir vairākkārt apliecinājis, ka individuālajā komersantā "Dienvidi un Kalnezeri" strādā profesionāli šoferi. Viņi vada labi aprīkotus, ērtus autobusus. Konkurence ir liela, tāpēc klientu apkalpošanas servisam jābūt augstākajā līmenī.
Lai gan firma ir spiesta prasīt lielāku samaksu, klientu nav mazāk. Ja nepieciešams braukt, tad atrod iespējas. "Pie benzīna cenu celšanās ir jāpierod, jo šīs noteikti nav maksimālās. Tiesa, man iznāk zaudēt, ja līgums noslēgts par cenu, kāda bija noteikta gada sākumā. Tomēr labāk braukt lētāk un vairākkārt nekā dārgāk un mazāk," spriež komersants.
Smags un nogurdinošs darbs
Latvijā daudzu ceļu segums ir slikts, arī šoseja Alūksne - Rīga ir briesmīgi bedraina. Tādi ceļi nav ne Igaunijā, ne Lietuvā, ne Somijā. Tiesa, ne tik labi tie ir Polijā. "Krievijā braukšana ir dažāda, gan laba, gan slikta. Pilsētās ielas ir normālas, bet ārpus tām situācija ir pat sliktāka nekā pie mums," salīdzina A.Raudiņš. Viņam patīk senās celtnes Polijā, šīs valsts pilsētas. Igaunija rada labāku priekšstatu nekā Latvija. Atmiņai no braucieniem Ainārs fotografē. Tiesa, daudz viņš necenšas. Ja no katra reisa būs vairākas filmas, tad drīz nevarēs atrast vietu fotogrāfijām. Reizēm viņš pilsētu vai citu objektu apskatē dodas kopā ar tūristu grupu, bet citreiz iet viens vai paliek autobusā.
Pasažieriem ekskursija ir izklaide, bet šoferis braucot ir noguris. "Liekas, kas tur sevišķs, sēdi un stūrē, bet tas ir nogurdinoši. Tāpat nogurst, gaidot autobusā vairākas stundas, kamēr pasažieri devušies apskatīt pilsētu, muzeju vai izstādi. Tiesa, lielajā autobusā šoferim ir guļamvieta. Tur var atpūsties," skaidro Ainārs. Protams, gadās, ka trīs četras dienas var vaļoties pa māju, ja nekur nav jābrauc. Tomēr arī tad nevar gulšņāt, jo jākārto dokumenti, jātiekas ar klientiem.
Sāka ar vienu, turpina ar trim autobusiem
Savu uzņēmumu A.Raudiņš dibināja 2002.gada novembrī. Astoņus gadus viņš bija strādājis zemnieku saimniecības "Ozoli" gaterī. Viss bija normāli, bet mieru nelika doma, cik ilgi tā varēs strādāt. Gribējās veidot savu biznesu. "Izlēmu vienpersoniski, jo ģimene šaubījās, vai ir vērts riskēt. Pašam arī bija nedaudz bail, tomēr paņēmu kredītu autobusa "Ford" iegādei. Tas kalpo vēl tagad," stāsta Ainārs. Bija vēl viens autobuss, bet to pārdeva. Pagājušajā rudenī nopirka "Ford Transit", un šajā pavasarī lielo "SETRA". Tas ir iegādāts uz līzinga, tāpēc jārūpējas, lai katru mēnesi varētu maksāt noteikto summu. Autobuss maksāja vairāk nekā 100 000 eiro. Tik dārgu preci dod tikai tad, ja izdodas pierādīt, ka spēs to apmaksāt.
"Gribēju sadūšoties jau pagājušajā gadā, domāju un domāju, bet tikai janvārī biju izlēmis. Trīs mēnešu laikā ieceri īstenoju," atklāj komersants. Protams, biznesā ar drosmi vien nepietiek. Vajadzīgas zināšanas. Viņš Apes profesionāli tehniskajā vidusskolā ieguva plaša profila mašīnista - traktorista specialitāti, kā arī visu transporta līdzekļu vadītāju apliecības. Tagad Ainārs studētu, bet neatliek laika mācībām. "Ja bizness būs veiksmīgs, tad tomēr bez augstākās izglītības neiztikt. Pašlaik noteicošā ir pieredze, prasme kontaktēties ar cilvēkiem. Domāju, ka uzņēmums ir perspektīvs," atzīst viņš. Ja būs pieprasījums, A.Raudiņš gādās otru lielo autobusu, kā arī vēl komfortablu mikroautobusu. Tad tālajos braucienos varēs doties arī ar mazo autobusu.
***
Vizītkarte
- Vārds, uzvārds: Ainārs Raudinš.
- Ģimenes stāvoklis: precējies.
- Izglītība: vidējā.
- Nodarbošanās: komersants.
- Vaļasprieks: ceļošana, fotografēšana.
***
Fakti:
Individuālais komersants "Dienvidi un Kalnezeri" dibināts 2002.gada novembrī. Darbību sāka ar mikroautobusu "Ford Transit", tagad ir otrs "Ford Transit" un "SETRA" ar 45 sēdvietām. Uzņēmumā ir pieci strādnieki, četri - ģimenes locekļi.

Citu datumu laikraksti

  • Bataljona karavīri svin Jāņus

    22.jūnijā Alūksnes Mobilo strēlnieku bataljonā notika obligātā militārā dienesta karavīru pašdarbības skate “Jāņu svinēšana”. Skatē piedalījās četras...

  • Aizliedz cigarešu reklāmu presē

    Ar 31.jūliju būs aizliegta tabakas izstrādājumu reklāma presē un citos izdevumos, bet no nākamā gada 1.janvāra - kinoteātros.Ar 31.jūliju būs...

  • Domes deputāti atskatās uz 100 dienās paveikto

    Ap Jāņiem apritēja 100 dienas, kopš darbu sākusi jaunā Alūksnes pilsētas dome, tādēļ tika rīkota preses konference vietējo laikrakstu pārstāvjiem,...