Interneta attīstība - strauji augšup vai lejup?

Kādā nelielā Amerikas mežonīgo rietumu pilsētiņā ar tās neiztrūkstošo kovboju “kultūru” - rupju lamāšanos, kaušanos un šaudīšanos - ierodas misters Fests un uzsāk kinofilmu demonstrēšanu.

Kādā nelielā Amerikas mežonīgo rietumu pilsētiņā ar tās neiztrūkstošo kovboju "kultūru" - rupju lamāšanos, kaušanos un šaudīšanos - ierodas misters Fests un uzsāk kinofilmu demonstrēšanu. Misters Fests ir sava aroda fanātiķis un patiesi tic, ka kino var mainīt pasauli. Sākumā tas arī izdodas.
Kino pilnībā izmaina vietējo kaušļu un kāršu spēlētāju dzīvi, un katru vakaru, dzerot tikai pienu, viņi vēro iepriekš neatklātu, daudz interesantāku un skaistāku pasauli, ko tiem piedāvā kino. Tomēr ilgi šī idille neturpinās, jo parādās arī alternatīvs piedāvājums - kino, kurā tiek demonstrēta kaušanās, slepkavošana, izvirtība. Un pilsētiņas dzīve ievirzās vecajās sliedēs...
Šis Allas Surikovas filmas "Cilvēks no Kapucīnu bulvāra" sižets nāk prātā, vērtējot interneta attīstību. Sākotnējā romantika sen ir pagājusi, un cilvēki tikai inerces dēļ kā būtiskāko interneta izmantošanas veidu min informācijas meklēšanu. Varbūt tā arī ir, tomēr - kas internetā tiek meklēts? Pēc informācijas atlases portāla "Siets" datiem, 2003.gadā starp populārākajiem meklēšanas pieprasījumiem daudzmaz nopietni ir tikai "darbs" (4.vieta) un "vakances" (10.vieta). Arī referātus varētu minēt kā pozitīvu piemēru, ja vien nezinātu, ka tie lielākoties tiek nevis lasīti, bet gan n-tās reizes iesniegti vērtēšanai, samainot vien autora vārdu un vēl dažas rindiņas. Viss pārējais no populārākajiem meklēšanas pieprasījumiem ir apzīmējams kā izklaide: "sekss", "mp3", "spēles", "iepazīšanās", "čats" un tamlīdzīgi.
Iespējams, ka statistika ir "akla". Latvijā ir daudz nopietna satura interneta lapu, un lieāko portālu auditorijas liek pat uztraukties tradicionālajiem medijiem. Vai cilvēkus šajos portālos piesaista ziņas, apskati un viedokļi (nav domāts - komentāri), vai arī tur tiek meklētas izklaides iespējas? Nenoliedzami, daļa cilvēku lasa, interesējas, vērtē. Bet vai šis skaitlis pieaug proporcionāli tam, kā palielinās interneta lietotāju skaits? Un cik procentu no tiem, kas lasa, ir daudzskaitlīgākā interneta auditorija - skolu jaunatne?
Varētu jau neuztraukties, kā attīstās internets, tā saturs, lietotāju vajadzības. Par TV, piemēram, sen vairs neviens neuztraucas. Rāda visādus brīnumus, bet nekas - cilvēks pie visa pierod un ar laiku uztver to kā normu. Var jau būt, ka arī internetam nav lemts kļūt par nopietnu mediju un ka interneta izmantošana biznesa un izklaides vajadzībām ir pietiekama. Bet kā tad būs ar jauniešiem? Lai tik izklaidējas, kamēr jauni?
Protams, internetā ir iespējas izglītoties, sameklēt mācībām un vispārējai attīstībai nepieciešamo informāciju, tomēr lapu, kuras varētu iedalīt kategorijā "izglītība", popularitāte un apmeklētība ir krietni vien pieticīga. Interneta klubos, skolās pēc stundām (dažviet arī stundu laikā) un visur, kur ir pieejams dators un iespēja pavērot jauniešu darbošanos internetā, lasīšana vai citas nodarbes, ko pieaudzis cilvēks varētu dēvēt par lietderīgu laika pavadīšanu, ir liels retums.
Cerēt, ka viss atrisināsies pats no sevis, ka jaunieši pieaugs un pieņemsies prātā, sāks internetu uztvert arī kā nopietnu informācijas avotu, ir nedaudz naivi. It sevišķi redzot, ka pat pieauguši cilvēki nespēj tikt pāri kārdinājumam un darba laikā neskaitāmas stundas pavada, čatojot, sūtot e-kartiņas, spēlējot spēles. Denī Didro ir teicis: "Bērnam, tāpat kā pieaugušajam, un pieaugušajam, tāpat kā bērnam, vispār daudz labāk patīk uzjautrināties nekā mācīties." Internetā to var just vēl skaudrāk.
Ko darīt? Sekot interneta lietotāju pieaugošajām vajadzībām un visu informāciju pasniegt kā interaktīvu spēli? Riskants un dārgs pasākums, kurš negarantē panākumus. Ieviest stingrāku kontroli, kas, kad un kā sērfo internetā? Var mēģināt, bet ar aizliegumiem bieži vien var panākt tikai pretēju efektu. Varbūt sekot grāmatu izdevniecības "Zvaigzne ABC" piemēram (ir labs reklāmas klips, kas rosina cilvēkus iegādāties grāmatas, lasīt)? Par skādi nenāktu, bet kurš būtu ieinteresēts un spējīgs veikt ko līdzīgu, lai rosinātu cilvēkus lasīt arī internetā? Valsts institūcijas? Lai tiek galā ar jau iesāktajiem projektiem! TV, radio, avīzes un žurnāli? Kāpēc gan tām būtu jāuztraucas par konkurējoša medija attīstību? "Delfi", "TvNet", "Apollo" un citi portāli? Tas ir privātais bizness, un no biznesa viedokļa ir vienalga, ko dara apmeklētāji - lasa vai izklaidējas -, ka tik viņi kuplā skaitā apmeklē lapu un nodrošina reitingus. Vēl jau ir dažādas asociācijas - LITTA, LIA -, bet arī viņu iesāktās ieceres (piemēram, [email protected]) nemaz tik raiti uz priekšu nevirzās.
Bet internets tikmēr turpina strauji attīstīties. Un ir tikai viens jautājums - kurp?

Citu datumu laikraksti

  • Ikviens grib ievākt rudens ražu

    Rudenī lielākā daļa Latvijas iedzīvotāju ievāc darba augļus. Šogad dāsns rudens būs ne tikai zemniekiem, bet arī jaunajām māmiņām, skolotājiem un...

  • Ko tu zini par Kārli Skalbi?

    Rīgas Latviešu biedrība kopā ar Latvijas Rakstnieku savienību iecerējusi 7.novembrī plašā kultūras programmā “Gaismu sauca” atzīmēt Kārļa Skalbes...

  • Saņem novērtējumu par pagasta kultūrvidi

    Pagājušajā piektdienā Gulbenes rajona Lejasciema pagasta kultūras namā reizē ar vēl sešām pašvaldībām sumināja arī Trapenes pagastu.Pagājušajā...

  • Gūst jaunas ierosmes pārrobežu sadarbībai

    Vācijas Bankas finansētajā starptautiskajā mācību seminārā “Eiroreģions - augam kopā!” piedalījās gandrīz 40 cilvēki no 13 Eiroreģionu veidojošajām...

  • Atsāks mācības piena ražotājiem

    “Valmieras piens” 29.septembrī Alūksnē uz semināru aicina piena ražotājus."Valmieras piens" 29.septembrī Alūksnē uz semināru aicina piena ražotājus....

  • Pensijas palielinās vidēji par 6,14 latiem

    Ar 1.oktobri indeksēs vecuma pensijas, ņemot vērā patēriņa cenu indeksu un vidējo iemaksu algas pieaugumu.Ar 1.oktobri indeksēs vecuma pensijas,...

  • Jāpārreģistrējas līdz gada beigām

    Pamatojoties uz Komerclikuma spēkā stāšanās kārtības likuma noteikumiem, nevalstiskajām organizācijām, kuras reģistrētas kā bezpeļņas organizācijas,...

  • Uz gaismas un cerības takas

    Iluta Kaktiņa šķiet enerģiska, spītīga, pat izaicinoša. Taču būtībā viņa ir kā putnēns, kurš pāragri iesācis lidot, aizlauzis spārnus, tomēr cenšas...

  • Piedalīsies izstādēs

    Vidzemes Tūrisma asociācijas valdes sēdē apsprieda 2005.gadā realizējamos projektus, kas paredz dalību starptautiskās tūrisma izstādēs Lietuvā,...