Ķert mazo lietu skaistumu

Veiksmīgs dialogs gan verbālā, gan neverbālā formā veicina attīstību, ir pārliecināti Marte Meo metodes paudēji.

Veiksmīgs dialogs gan verbālā, gan neverbālā formā veicina attīstību, ir pārliecināti Marte Meo metodes paudēji.
Cilvēka esība šajā pasaulē ir nepārtraukta mijiedarbība - izvēle, piedalīšanās, balansēšana starp balto ceļošo un melno graujošo. Tas ir grūts uzdevums, jo katra vissīkākā rīcība rada noteiktas sekas, tāpēc daudzi no mums instinktīvi meklē labākos risinājumus dārgām un tuvām attiecībām. Kā sadzīvot pārī? Izaudzināt labu cilvēku? Ir dažādas metodes un veidi - pašu modelēti vai speciālistu ieteikti -, pie kā tverties, jo palaišana pašplūsmā vienkārši nederēs. Attiecības ir kā rūpīgi kopjams dārzs, kas jāravē, jālaista un jāgaida. Tomēr dažkārt esam tā nokāvušies ar nezālēm, ka pietrūkst spēka ieraudzīt un priecāties par tikko uzplaukuša ziediņa skaistumu. Marte Meo metode māca mainīt attieksmi no negatīvā un kritizējošā uz pozitīvo un iedrošinošo, stāsta tās zinātāja psiholoģe Ilze Brakmane.
Noķert un padarīt lielāku
"Pašlaik ļoti daudz tiek runāts, ka vecākiem nepieciešama izglītība. Marte Meo metode piedāvā nevis izglītot un mācīt, kas bieži atņem drosmi (jo vairāk teorijas, jo vecāki jūtas bezspēcīgāki un apjūk), nevis parādīt kļūdas, bet to, kas izdodas, tādējādi izplaucējot to lielāku. Metode palīdz stiprināt un piešķir drosmi. Bieži mammas un tēti to zaudē, kad, piemēram, tiek izsaukti uz skolu runāt par bērna neveiksmēm mācībās. Viņi sajūtas kā slikti vecāki. Savukārt šis virziens parāda, ka mēs visi esam labi un mums ir dabīgās kompetences, ko var attīstīt," ar Marte Meo, kas no latīņu valodas nozīmē "paša spēkiem", bet latviski skaidrots kā attīstību atbalstošs dialogs, iepazīstina Ilze.
"Metodes autore Marija Ārts teic, ka tas ir stāsts par prieku. Mēs visi esam tiesīgi kā vecāki būt laimīgi. Kad ikdienas saskarsmē atrodam labus brīžus, par tiem priecājamies. Ja priecājamies par šo vienu dienu, priecīgāka kļūst nedēļa, mēnesis, gads un galu galā visa dzīve. Tā sastāv no šiem mazajiem brīžiem - ja tajos esam laimīgi, gūstam laimes sajūtu. Vajag tos ķert un padarīt lielākus!" pārliecināta psiholoģe.
Nevis vairāk, bet labāk
Raugoties uz dzīvi ar Marte Meo brillēm, saskatāms skaidrs un konkrēts attēls. "Daudzos novirzienos pastāv doma, ka grūtības mums piedāvā iespēju mācīties, kas rada arī viegluma sajūtu. Dažkārt psihologi un citi speciālisti iesaka reizēm ļoti grūti izprotamus padomus, piemēram, pavadīt vairāk laika ar bērnu. Ko tas īsti nozīmē? Ilgāk ar viņu sēdēt? Ko darīt? Marte Meo metodē tiek izmantota filmēšana - nevis, lai pieķertu kļūdās, bet parādītu, kas izdevies, jo bieži to nepamanām."
Situāciju risināšanā un attīstības veicināšanā uzsvars tiek likts uz dabīgām kompetencēm un veiksmīgu dialogu. "Normāli funkcionējošās ģimenēs vecāki saskarsmē ar bērniem attīsta dažādas prasmes un iemaņas, kas mazajiem noderēs tālākajā dzīvē. Mums katram ir dabīgās kompetences veidot dialogu - ja tas ir veiksmīgs, tādējādi palīdzam bērnam attīstīties. Iesakām darīt to pašu, kas ierasts, bet labāk un vienkāršāk. Nevis pavadīt vairāk laika ar bērniem (jo bieži vien vecākiem tā ir tik, cik ir), bet darīt to citādi," stāsta I.Brakmane.
Priecāties par "zelta krātuvīti"
"Ja raugāmies ļoti lielos mērogos, ir divas prasmes, kas bērnam jāapgūst, lai viņš būtu dzīvē veiksmīgs, - sekot un vadīt. Starp tām vienmēr nepieciešams līdzsvars. Kāds no vecākiem seko bērnam. Piemēram, mazais aiziet spēlēties, un pieaugušais to pamana, iedodot bērnam sajūtu, ka tas, ko viņš dara, ir labi, interesanti un svarīgi. Ja pieņemam, ka katrs bērns piedzimst ar savu "zelta krātuvīti", tad sekojot vecākiem ir iespēja priecāties par savas atvases domām, idejām un to, ar ko viņš ir īpašs," skaidro psiholoģe.
Savukārt vadīšanā bērns seko pieaugušajam, kas mazajam dod iespēju apgūt sociālos modeļus, lai iekļautos sabiedrībā. "Visatļautībai nevajadzētu būt. Bērnam jāiemāca, ka ir reizes, kad viņš vada un kad seko. Tas vienkārši nav apspriežams!"
Labāk riņķot "jā" aplī
Dialoga pamatelementu sarakstā Marte Meo lielu vietu ierādījusi arī gaidīšanai un apstiprināšanai. "Cilvēki ļoti skrien, nekam nav laika, bet gaidīšana nozīmē apstāties un skatīties, kas notiek. Gaidīt aktīvi. Piemēram, mācām mazajam sasiet kurpju auklas - pasakām, gaidām un skatāmies, kā veicas. Bieži vien, lai bērnam būtu vieglāk un ātrāk, mammas to izdara viņa vietā, taču tas nedod iespēju attīstīties," norāda Ilze, piebilstot, ka gaidīšana ir ļoti svarīga arī pāra attiecībās.
Apstiprināšana savukārt nozīmē izteikt lūgumu, aktīvi gaidīt un ievērot, ka tas izdarīts. "Šādi bērnam tiek sniegta informācija, ka no viņa sagaida to, ko viņš dara. Veidojas "jā" aplis. Vecāki gan visbiežāk sāk "nē" apli, uzsverot, ko nevajadzētu darīt, tādējādi padarot šīs lietas lielākas. Patiess ir teiciens - noķer mani, kad esmu labs, un pasaki, ka tu to redzi. Prieks gan mammai, gan bērnam!".
***
Marte Meo
Tā ir internacionāla organizācija, kas patlaban darbojas vairāk nekā 38 pasaules valstīs. "Marte Meo" latīņu valodā nozīmē "paša spēkiem".
Metodi attīstījusi Marija Ārts no Nīderlandes. Viņa sāka izmantot videoanalizēšanu kā praktisku piemēru vecāku un citu bērna aprūpes personu konsultēšanā, lai palīdzētu pieaugušajam ar bērnu
veidot atbalstošu komunikāciju. Viņi tiek uzfilmēti ikdienas situācijā. Speciālists izveido kontrollapas, ar kuru palīdzību veic videointerakciju analīzi. Tā dod informāciju par visu iesaistīto personu spējām, gatavību un komunikācijas struktūru. Darbā ar vecākiem tiek norādītas viņu stiprās puses, tās tiek atzītas, stiprinātas un attīstītas. Uzfilmētā materiāla analīze piedāvā kopējā darba virzību.
Programma fokusējas uz bērna prasmju attīstības noteikšanu un aktivizēšanu, lai veicinātu konstruktīvu viņa un vecāku saskarsmi, kas savukārt nodrošina bērna tālāko attīstību.
Metodes būtība ir iedrošināt cilvēkus izmantot viņu pašu spēkus, lai atbalstītu un stimulētu attīstības procesus bērnos, viņu vecākos, skolotājos, citu profesiju cilvēkos, kas rūpējas par bērniem, un tādējādi palīdzētu viņiem efektīvāk izmantot savas spējas.
***
Marte Meo metodi iesaka
Ja vecāki nespēj izveidot kontaktu ar savu atvasi.
Darbā ar pārāk aktīviem bērniem, mazajiem ar uzvedības un koncentrēšanās problēmām.
Strādājot ar hiperaktīviem un autiskajiem bērniem.
Darbā ar bērniem, kas cieš no ēšanas, gulēšanas, nomierināšanās un valodas problēmām, grūtībām skolā.
Metode piemērota arī ļoti jauniem, kā arī nedrošiem vecākiem.
Adopcijas un audžuģimeņu gadījumos.
No www.martemeo.lv

Citu datumu laikraksti

  • Lai apturētu patvaļu

    Iniciatīvas grupas vārdā izsaku sirsnīgu pateicību par sniegto nesavtīgo atbalstu parakstu vākšanā referenduma ierosināšanai par pensiju...

  • Aktīva vasara bibliotēkā

    Virešu pagasta bibliotēkā vasaras mēnešos ir liels pusaudžu, bērnu un jauniešu apmeklējums.Virešu pagasta bibliotēkā vasaras mēnešos ir liels...

  • Rajonā ir jauna futbola komanda

    Ikkatru nedēļas nogali Alūksnes Pilssalas stadionā savus treniņus aizvada 15 futbola komandas “Ozoli AZ/ Jaunlaicene” spēlētāji. Komandas treneris ir...

  • Dejā ieliek sevi visu

    Pededzes jauniešu deju kolektīvs daudz koncertē.Pededzes jauniešu deju kolektīvs daudz koncertē Pededzes pagasta jauniešu deju kolektīvā dejo ne...

  • Skolēnu favorītei - granātu kaklarota

    Inguna Vilemsone ir vismīļākā skolotāja bijušajiem un pašreizējiem audzēkņiem.Inguna Vilemsone ir vismīļākā skolotāja bijušajiem un pašreizējiem...

  • Ienīdu naktis

    Sākšu ar to, ka abi bērni ir plānoti un gaidīti. Jau kopš pusaudzes gadiem zināju, ka man viņi būs – tieši divi un tieši meitiņa un dēliņš.Baiba,...

  • Receptes

    Ceptas zivis mīklā Kilograms zivju, citrona sula, 15 g augu eļļas, pētersīļu zaļumi, 200 g miltu, 5 olas, 200 g piena, eļļa cepšanai, sāls.Ceptas...

  • Copes dienas

    18.jūnijs. Nekādi dižie lomi nav gaidāmi.18.jūnijs. Nekādi dižie lomi nav gaidāmi. 19. - 21.jūnijs. Teicamas copes dienas. 22.jūnijs. Lomi gaidāmi...

  • Viss par un ap līņiem

    Tuvojas tas brīdis, kad Latvijas ūdenskrātuvēs ūdens temperatūra sasniegs 20 un vairāk grādu virs nulles.Tuvojas tas brīdis, kad Latvijas...