Modes lieta vai nepieciešamība?

Pēdējā laikā arvien lielāka uzmanība tiek pievērsta tēla veidošanai. Par to interesējas gan privātkompāniju vadītāji, gan valsts iestāžu pārstāvji, gan privātpersonas. Kas ir noticis?

Pēdējā laikā arvien lielāka uzmanība tiek pievērsta tēla veidošanai. Par to interesējas gan privātkompāniju vadītāji, gan valsts iestāžu pārstāvji, gan privātpersonas. Kas ir noticis? Kāpēc ir kļuvis tik svarīgi veidot tēlu? Kas jāņem vērā tēla veidošanā?
Ir divi galvenie iemesli, kas nosaka tēla veidošanas aktualizāciju šobrīd: modes tendence un racionāla nepieciešamība.
Pašlaik ir moderni veidot organizāciju, to vadītāju (arī politiķu, mākslinieku u.c.) tēlus un izskatās, ka daudziem tēla veidošana šķiet kārtējais brīnumlīdzeklis visu problēmu atrisināšanai. Ik pa dažiem gadiem vadībzinātnēs parādās jaunas teorijas, ar kuru palīdzību tiek piedāvāts atrisināt visas organizācijas problēmas. No nesenākām teorijām minamas kvalitātes vadība ("Total Quality Management"), kura Latvijā savu iemiesojumu guvusi ISO kvalitātes vadības sistēmās, kā arī reinženierings, kuras pamatā ir ideja, ka padarot efektīvāku uzņēmuma iekšējo efektivitāti - optimizējot un racionalizējot procesus, var samazināt izmaksas. Visu šo teoriju izmantošana var dot jūtamus uzlabojumus organizācijas darbībā, tomēr jāņem vērā, ka nav brīnumlīdzekļu.
Tēla veidošanas otrs aspekts - racionālais. To nosaka pašreizējā sabiedrības un ekonomikas attīstības stadija. Lielākā daļa patērētāju personiski nepazīst produktu ražotājus vai arī nav iespējams atšķirt dažādu līdzīgu produktu kvalitāti, tāpēc organizācijas un to produktus vērtē galvenokārt pēc trim parametriem: produkts (darbi), tēls un reputācija.
No pirmā acu uzmetiena viss šķiet vienkārši - vajadzīgs labs produkts, tad būs arī labs tēls un reputācija.
Kas īsti ir produkts?
Tomēr ne vienmēr ir tik vienkārši noteikt, kas ir produkts, kā arī tā kvalitāti. Piemēram, lielveikals. Kas īsti ir produkts, ko piedāvā lielveikals? Vai tie ir tikai tie produkti, kurus pircēji saliek iepirkuma groziņos (ratiņos). Diez vai? Šos produktus var iegādāties gandrīz jebkurā lielveikalā par līdzīgām cenām. Pircēju izvēli lielā mērā ietekmē produktu izvēle, rindas pie kasēm, autostāvvieta, mūzika veikalā, laipni vai nelaipni pārdevēji, preču izvietojums. Šādus faktorus varētu uzskaitīt daudz, un tie visi kopā veido to produktu, ko mēs pērkam konkrētā lielveikalā. Visi pārskaitītie faktori veido to asociāciju kopumu, no kā veidojas lielveikala tēls, un tieši tēls ir galvenais produkts, ko mēs pērkam, izvēloties vienu vai otru lielveikalu.
Vēl sarežģītāk ir pakalpojumu sektorā. Piemēram, frizētava. Pamatprodukts ir matu griezums vai veidošana, krāsošana. To, cik profesionāli tiek veikts pamatpakalpojums, lielākā daļa apmeklētāju noteikt nevar. Parasti vai nu patīk, vai nepatīk, tātad emocijas. Un šīs emocijas lielā mērā ietekmē friziera tēls (sertifikāti, uzvaras konkursos utt.), salona atrašanās vieta, interjers, tīrība, friziera un citu darbinieku attieksme, apmeklētāju sastāvs. Visi pārskaitītie faktori kopumā arī veido salona tēlu un attiecīgi arī to, vai salons tiek uztverts kā labs vai ne tik labs.
Visuzskatāmāk tēla veidošanu izmanto politiķi. Lielākā daļa vēlētāju personīgi nepazīst politiķus, tad būtībā sacenšas nevis politiķi, bet gan viņu tēli. Ne velti amerikāņu PR speciālists Džons Lindslejs ir teicis: "Politikā uztvere arī ir īstenība." Tas nozīmē, ka tas, kā mēs uztveram politiķi, partiju, organizāciju, mums arī ir īstenība, nevis tas, kādi tie patiesībā ir.
Kas būtu galvenais
tēla veidošanā?
Ir jāapzinās, ka tēla veidošana nav brīnumlīdzeklis un ka noturīgu tēlu var izveidot tikai, balstoties uz reālām īpašībām, kas piemīt objektam (organizācijai, indivīdam). Amerikāņu PR speciālisti mēdz teikt, ka imidžam ir jābūt kā labi pašūtam uzvalkam - imidža īpašniekam tajā jājūtas ērti. Protams, ir iespējams izveidot īslaicīgu imidžu, taču, ja tas nebūs balstīts uz objekta reālajiem raksturlielumiem, efekts būs īslaicīgs.
Kad ir nepieciešams domāt par tēlu?
Mūsdienās labs tēls ir vajadzīgs jebkurai organizācijai vai indivīdam, jo tas palīdz veidot attiecības, slēgt līgumus, iegūt klientus utt.
Tēla veidošana ir visefektīvākā, ja organizācijās tiek plānotas straujas izmaiņas, piemēram, jauna tirgus iekarošana, tad ar apzinātu un mērķtiecīgu tēla veidošanas palīdzību iespējams panākt ātrākus rezultātus. Vairākas Latvijas komercbankas ir izmantojušas tēla veidošanu mērķauditorijas uztveres straujai maiņai, un, jāatzīst, ka diezgan sekmīgi. Panākumu pamatā ir bijušas arī iekšējās izmaiņas banku darbībā, tāpēc pēc salīdzinoši neilga laika bankas darbība tuvinās to izveidotajam tēlam.
Ja netiek veiktas iekšējās izmaiņas darbībā un struktūrā, tad tēla veidošanas efekts būs īslaicīgs, jo darbība atšķirsies no veidotā tēla un cilvēki netic neīstam imidžam.
Kādas ir galvenās darbības?
Vispirms tā ir esošā tēla novērtēšana, turklāt ne tikai no pircēju puses, jāaptaujā arī citas ieinteresētās auditorijas - piegādātāji, sadarbības partneri, izplatītāji un citi.
Jānoskaidro arī darbinieku un uzņēmuma vadības viedoklis par tēlu. Salīdzinot būs redzamas atšķirības tēla uztverē dažādām auditorijām, kā arī to, ar kurām auditorijām jāstrādā, lai tēla maiņa būtu visefektīvākā. Organizācijas vadībai jāapzinās, ka tās domas par organizāciju ir labākas nekā citiem. Šo darbu var veikt arī uzņēmuma speciālisti, tomēr objektīvāku ainu var iegūt, uzaicinot neatkarīgus ekspertus.
Nākamais solis - jāuzstāda mērķis: kādu tēlu vēlamies izveidot mērķauditorijas uztverē. Veidotajam tēlam ir jāatbilst svarīgāko auditoriju gaidām - kādu tās vēlas redzēt organizāciju. Tēla pamatā ieteicams izmantot tās vērtības un stereotipus, kas valda konkrētajās auditorijās.
Pēc tam jau tiek izstrādāta stratēģija un izvēlēti komunikāciju veidu un līdzekļi, kā arī plānotas nepieciešamās iekšējās izmaiņas. Visām organizācijas komunikācijām ir jābūt saskaņotām un jāveido vienots tēls. Paša tēla sastāvdaļas ir vairākas, un parasti tiek izmantoti daudzfaktoru modeļi. Jāatceras arī, ka jebkurš tēls sastāv no niansēm un tieši nianses ir tās, kuras pamana vispirms.
Tēls - ļoti spēcīgs organizācijas vadības instruments, kurā ieguldītās investīcijas var dot ātru un ievērojamu rezultātu. Par tēla veidošanu jādomā katras organizācijas vadītājam.

Citu datumu laikraksti

  • Iespēja saņemt atbalstu

    Kopienu iniciatīvu fonds izsludina “Mazo piešķīrumu programmu”.Kopienu iniciatīvu fonds izsludina "Mazo piešķīrumu programmu". Programma sniegs...

  • Dosies uz teātra sporta nometni

    Ilzenes pamatskolas teātra studijas “Kurmis” (režisore Agita Līdumniece) dalībnieki no 8. līdz 11.augustam piedalīsies Latvijas teātra sporta nometnē...

  • Tiekas dāmu kluba dalībnieces

    Šonedēļ kārtējā tikšanās reize bija Ilzenes pagasta dāmu kluba “Baltā puķe” dalībniecēm. Sievietes pārrunāja paveikto un aktivitātes rudenī.Šonedēļ...

  • Par brīvību un kontracepciju...

    Ir vasaras pilnbrieda laiks, kad bieži ducina pērkona negaiss, lietus mijas ar sauli. Gluži kā dzīvē - veiksmes ar neveiksmēm, sapņi ar īstenību,...

  • Alūksnē pirmo reizi būs ūdens motociklu sacensības

    Nākamās nedēļas nogalē, 13.augustā, uz Alūksnes ezera pirmo reizi risināsies ūdens motociklu sacensības - Latvijas čempionāta ūdens motocikliem...

  • Ilzenē būs jauns rotaļlaukums

    Ilzenes pagastā līdzšinējā bērnu rotaļlaukuma vietā pagasta centrā pašlaik top jauns laukuma iekārtojums.Ilzenes pagastā līdzšinējā bērnu...