Mudina lietot kvalitatīvus Latvijas produktus

Dzert pienu: ir stilīgi un veselīgi. Alūksnes Jauno māmiņu skolas dalībniecēm šonedēļ bija neierasta tikšanās ar sabiedriskās organizācijas “Mārketinga padome” pārstāvēm.

Dzert pienu: ir stilīgi un veselīgi
Alūksnes Jauno māmiņu skolas dalībniecēm šonedēļ bija neierasta tikšanās ar sabiedriskās organizācijas "Mārketinga padome" pārstāvēm. Pasākuma laikā māmiņas uzzināja, kas ir preču zīme "Kvalitatīvs Latvijas produkts", tās priekšrocībām un bērnu ēšanas paradumiem.
Pasākuma organizatori bija gādājuši, lai katra māmiņa saņemtu nelielu piemiņas velti - pildspalvu un piezīmju lapiņas ar "Kvalitatīva Latvijas produkta" jeb tautā sauktās "zaļās karotītes" simboliku. Bija arī konkursi, kur varēja laimēt noderīgas balvas. Beigās visi klātesošie varēja mieloties ar dārzeņu sautējumu, kas gatavots no Latvijā audzētiem dārzeņiem un produktiem. To bija sarūpējis Alūksnes Mobilo strēlnieku bataljons.
"Mārketinga padomes" direktore Ingūna Gulbe atzīst, ka vecākiem ir ļoti grūti iemācīt pareizas ēšanas paradumus bērniem, jo televīzijā nemitīgi redzamas reklāmas, kurās reklamē neveselīgus produktus, stāstot, ka tie veicinās, piemēram, spēku, izveicību, gudrību.
"Uz bērniem tas atstāj ļoti lielu ietekmi, tādēļ vecākiem nav viegli viņus pārliecināt par pretējo. Arī mans bērns mācās prestižā Rīgas skolā, kur ir četri mācību korpusi, bet viena ieeja. Pie ieejas ir novietots "Coca - cola" automāts, bet skolas otrā galā, kur ne katrs aiziet - automāts, kur var saņemt karstu šokolādi. Tikko no valsts budžeta līdzekļiem tika īstenota programma "Skolu piens". Ja izglītības iestāde to atbalsta, tad tajā skolā var lētāk iegādāties piena produktus. Izrādās, ka lielākā daļa Latvijas skolu to neatbalsta, jo no tā "nav praktiska labuma".
Ja skolā ir "Cocacola" automāts, tad skola saņem 10 procentu skaidrā naudā no ieņēmumiem.
Tātad ir skaidrs, ka pienu skolās tirgos nelabprāt, bet vienmēr redzamā vietā būs "Cocacola". Mazam bērnam ir grūti iestāstīt, cik "Cocacola" ir kaitīga veselībai. Turklāt ir stereotips, ka dzert pienu nav stilīgi," klāsta I.Gulbe.
Viņa atminas, ka arī šogad dāvanā visi Latvijas pirmklasnieki saņēma kuponus, lai par brīvu iegādātos "Cocacola". "Ja agrāk bērniem 1.septembris saistījās ar svinīgu notikumu, svētku izjūtām, torti, tad šāgada pirmklasniekiem tas asociēsies ar "Cocacolu". No mārketinga viedokļa tas ir ļoti veiksmīgs reklāmas paņēmiens, bet tās nav rūpes par bērnu veselību. Pasaulē ir valstis, kur aizliegta bērnus un pusaudžus ietekmējoša reklāma, bet Latvijā tā ir atļauta," uzsver I.Gulbe.
Viņa saka, ka Zemkopības ministrija cenšas popularizēt vietējo produkciju, tādēļ finansiāli atbalsta "zaļo karotīti". Ministrija ir ieinteresēta, lai Latvijas pārtikas pārstrādes uzņēmumi iepirktu izejvielas no Latvijas zemniekiem. Arī pētījumi pierāda, ka 78 procenti Latvijas iedzīvotāju priekšroku dod Latvijā ražotai pārtikai.
"To cenšas izmantot citu valstu ražotāji, kas savai produkcijai piedēvē latviskotus nosaukumus, piemēram, konfekšu izlase "Rīga", kas ražotas Lietuvā. Bet šī tendence, ka iedzīvotāji labprātāk lieto pašmāju ražojumus, ir vērojama arī citviet pasaulē. Cilvēkiem ir svarīgi lietot tos produktus, kas auguši pēc iespējas tuvāk tiem ģeogrāfiskajiem apstākļiem, kādos viņi dzīvo," saka I.Gulbe.
Vietējiem ražotājiem nav tik daudz līdzekļu savas veselīgās produkcijas reklamēšanai, kā citu valstu lielajiem uzņēmumiem. Tādējādi cilvēki ļoti daudz informācijas gūst no reklāmām par produktiem, kas nemaz nav tik veselīgi, kā tos izreklamē.
"Ja mēs lietosim Latvijā ražotu pārtiku, tad stiprināsim savas valsts ekonomiku. Katru gadu Latvijas iedzīvotāji pārtikas iegādei tērē 700 miljonus latu. Pašlaik 30 procentus Latvijas pārtikas tirgus aizņem importētās preces, tādēļ paši varam secināt, ar kādu naudas summu atbalstām citu valstu uzņēmējus. Latvijā jau pirms trim gadiem tika ieviesta preču zīme "Kvalitatīvs Latvijas produkts", un mēs cenšamies cilvēkiem skaidrot, kādēļ labāka ir Latvijā ražotā pārtika," uzsver I.Gulbe.
Viņa norāda, ka lielākā daļa latviešu neievēro veselīgas ēšanas tradīcijas, uzturā vairāk lietojot graudaugu izstrādājumus, dārzeņus, bet mazāk - saldumus. "Šogad veicām aptauju, lai noskaidrotu, kādēļ cilvēki tik maz uzturā lieto augļus un dārzeņus. Kā galvenais iemesls tika minēts to dārdzība, tomēr tas ir stereotips, jo Latvijā dārzeņi un ogas nav dārgi. Jāatzīst, ka ir noteikta grupa augļu un dārzeņu, kurus cilvēki nepazīst, tādēļ arī neiegādājas. Sastopams arī tāds stereotips - cilvēki vienkārši zina, ka viņiem kāds dārzenis negaršo, lai gan nemaz nav tos kārtīgi nogaršojuši," stāsta I.Gulbe.
Viņa mudina cilvēkiem būt vērīgiem un neiegādāties, piemēram, biezpienu, kam norādīts trīs mēnešu derīguma termiņš. "Ja ir laiks un iespējas, es iesaku pašām gatavot mazajiem ābolu un dārzeņu biezeņus, nevis iegādāties tos aptiekās, kur tie nereti tiek glabāti siltumā," saka I.Gulbe.
***
Fakti:
- "Mārketinga padome" ir sabiedriska organizācija, kas piešķir preču zīmi "Kvalitatīvs Latvijas produkts" tautā sauktu "zaļā karotīte", un rūpējas par tās popularizēšanu. Vienotā institūcijā ir apvienojušās Latvijas lauksaimniecības un pārtikas produktu ražotāju un ar to saistītu nozaru sabiedriskās organizācijas. To mērķis ir sekmēt no vietējām izejvielām ražotu preču pārdošanu vietējos un ārvalstu tirgos.
- "Zaļās karotītes" zīme ir garantija, ka produkts ir ražots no kvalitatīvām un Latvijā audzētām izejvielām, jo ieguvis nepieciešamās sertifikācijas un atbilst Latvijas Republikā noteiktajiem standartiem.
- Par Latvijas lauksaimniecības un pārtikas produktu tirgus veicināšanas programmas patronesi ir kļuvusi Latvijas prezidente Vaira Vīķe - Freiberga.
- Latvijā preču zīmi "Kvalitatīvs Latvijas produkts" drīkst lietot
26 uzņēmumi un zemnieku saimniecības.

Citu datumu laikraksti

  • Desmit jaunieši saņem Latvijas pilsonību

    Alūksnieši: lepojas ar ievērojamiem cilvēkiem tuvās un tālās mājās.Alūksnieši: lepojas ar ievērojamiem cilvēkiem tuvās un tālās mājās Alūksnes rajona...

  • Vidusskolā būs integrētā nedēļa

    Ojāra Vācieša Gaujienas vidusskolā projektā “Comenius” 1. līdz 4.klasei risināsies integrētā nedēļa “Pasaka par Zaļo karaļvalsti”.Ojāra Vācieša...

  • Pirmo reizi tiksies rajona dāmu klubiņi

    Pirmo reizi Alūksnes rajona dāmu klubiņiem būs kopīgs pasākums, ko rīkos Kolberģa dāmu klubiņš “Ciemos pie Benitas”.Pirmo reizi Alūksnes rajona dāmu...