Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Pasaules čempionātā – trešā vieta

Tiszas ezerā Ungārijā 21.augustā norisinājās Pasaules čempionāts enduro pneimatiskajām laivām - astoņu stundu sacīkstes. Tajās startēja divas Latvijas pilotu komandas. Viena no tām bija mūsu “Nord-Ost” ar pilotiem Reini Mustu, Gintu Miningu, Andri Mustu un rīdzinieku Emīlu Gulbi, kura PR4 laivu klasē izcīnīja trešo vietu.

Skaista vieta tūrisma centrā
Sacensības notika Ungārijas vidienē apmēram 1570 kilometrus no Alūksnes - Tiszas ezerā. Tas ir mākslīgi uzplūdināts, radīts pirms 60 gadiem. Šī ir ļoti populāra atpūtas vieta Ungārijas iedzīvotājiem, ko sacensību dalībnieki novērojuši pēc cilvēku apmeklējuma pilsētiņā Abadszalok. Pilsēta ir ar viena stāva apbūvi Apes lielumā un balstās uz lauksaimniecību. Pārsvarā visas mājas tiek izīrētas vai ir mazas tavernas. Apkārtnē daudz lielu saulespuķu un kukurūzas lauku. Tā ir tūrisma pilsētiņa, kur vasarā viss ir pakārtots šim ezeram kā pludmales vietai - 20.gadsimtā celts kempings dzīvošanai ar izklaides iespējām bērniem un kafejnīcām pieaugušajiem. Cilvēku bijis ļoti daudz – pāris tūkstoši atpūtnieku. Ārā +32 grādi. Sacensības notika svētdienā, un skatītāji vairāk nāca skatīties startu un pirmo pitstopu, jo mainījās laika apstākļi, kas aizbaidījis interesentus.

Interesanta sacensību gaita
PR4 klasē, kurā startēja alūksnieši, sacentās 7 laivas. Kopā bija 14 laivas. Vēsturiski šī laivu klase ir izveidojusies Krievijā, tādēļ visvairāk komandu ir no turienes. Brauca Ungārijas komanda un starptautiskās komandas. Alūksnieši startējuši ar to pašu laivu, kas bijusi sacīkstēs mājās.
“Startējām pietiekami atzīstami: pagājušajā gadā, debitējot šajā klasē, ieguvām bronzu, šogad izdevās arī šo bronzu aizstāvēt. To izdarījām, īpaši nemainot braucēju sastāvu, tika piesaistīts viens puisis no Rīgas, pārējie - mūsu pašu alūksnieši. Līdzi devās arī kluba mehāniķi un pārstāvji. Es pārstāvēju administratīvo daļu, kārtoju visus organizatoriskos jautājumus. Imants Melnzons kopā ar Gintu Upenieku darbojās kā mehāniķi. Imants piegādāja degvielu, jo abas komandas kopumā iztērēja apmēram 870 litrus - viņš rūpējās par to, lai laikus tiktu piegādāta degviela krastā un uz pontona. Sadarbībā ar ”Aqvashelf Racing” (otru klubu no Latvijas, kas savā grupā izcīnīja sudraba medaļas) mehāniķiem mēs organizējām abu laivu pitstopu stratēģijas, kas bija pietiekami veiksmīgas un ļāva abām laivām izcīnīt godalgotās vietas,” stāsta kluba “Nord Ost” pārstāvis Armands Musts.

Stratēģija dod rezultātu
Sacensību formāts ir astoņu stundu brauciens ar lidojošo startu, kad visas laivas atrodas ūdenī kustībā un pa priekšu brauc tiesnešu laiva - kad tā dodas malā, sākas sacīkstes. Protams, pirmo trīs klašu laivas ir  jaudīgākas, lielākas pēc izmēriem un izvirzās brauciena priekšgalā.
“Mūsu 4.grupas laivai bija jābrauc pēc noteiktām trajektorijām izteikti pa iekšpusi tuvāk bojām. Nedrīkst traucēt ātrāko laivu kustību. Sacensību uzvarētājs ir tas, kurš astoņu stundu laikā veic visvairāk apļu un saņem vismazāk soda punktu jeb apļu diskvalifikāciju. Mūsu grupā bija cīņa starp piecām Krievijas laivām - jauniem puišiem, kas brauca “Formula Future”, viņiem bija arī specifiskākas laivas, kas ražotas Krievijā. Cīņa par 3.-5.vietu visu laiku bija ļoti dinamiska. Mūsu komandas braucēju profesionalitāte un krasta stratēģija bija izstrādāta ļoti perfekti: katrs pilots brauca 1,45 stundas, atstājot pitstopam līdz 4 minūtēm, kad braucēji nomainījās un laivai tika uzpildīta degviela. Visstabilāk nobrauca piesaistītais braucējs Emīls Gulbis, kurš ir visvieglākais un labi bija apguvis braukšanas prasmes Alūksnes treniņos. Viņš spēja noturēt iegūto handikapu 3.vietai. Pārējie piloti spēja to profesionāli noturēt. Pēdējā stundā, kad nedrīkst vairs iepildīt degvielu un drīkst tikai piebraukt krastam tehnisku problēmu risināšanai, laiks sarūpēja papildu izaicinājumu - pērkona negaisu, palielinājās vējš un migla. Pēdējo stundu Reinis brauca ar ieslēgtiem prožektoriem. Tā kā tas skaitās izturības brauciens, tad sacīkstes netiek pārtrauktas. Šeit pierādījās, ka mūsu laiva ir pārāka šādos ekstremālos laika apstākļos, jo Krievijas laivas vējš sāka cilāt un tās zaudēja ātrumu,” stāsta A.Musts.
Otrai Latvijas komandai no Jūrmalas neveicies, jo salūzusi dzenskrūve un pie nomaiņas viņi nepamanījuši, ka ir vibrācija. Nācies laivu celt krastā pat divreiz, lai novērstu problēmas. Uztraukušies, vai vispār izdosies finišēt. Slodzes laivām ir ļoti lielas, tāpēc tās bieži neiztur, tiek remontētas - tāds ir šo sacensību formāts un neatņemama sastāvdaļa. Izstājušās daudzas Krievijas laivas lielajās klasēs, kurās ātrums ir ap 170 līdz 210 kilometriem stundā.

Saredz perspektīvu
“Esam izvērtējuši sacensību rezultātu un komandas darbību. Mums jau ir redzējums priekšdienām, ka jādod braukt jauniešiem. Līdz ar to mēs dabūtu svara balansu, lai noturētu distancē ātrumu. Protams, jāmeklē atbilstošāka dzenskrūve, kura varētu vēl kāpināt ātrumu un šo bronzu pārvērst cita kaluma medaļā. Vienojāmies kluba sapulcē jau februārī, ka startēsim šajās sacīkstēs. Bija zināmi divi piloti, kas varētu braukt, un divi vēl bija jāpiesaista. No iepriekšējās pieredzes zinājām, ka mums vajag vienu pilotu-mehāniķi, tāpēc ņēmām līdzi Andri, jo viņš pārzina šo laivu vislabāk. Bijuši gadījumi, ka citās sacīkstēs šo mehāniķu pietrūkst. Gints Upenieks mūs veda ar savu busiņu, kas bija liels atspaids. Liels paldies Alūksnes novada uzņēmējiem par finansiālu atbalstu šim braucienam, jo izmaksas nav mazas. Dalības maksa vien bija 750 eiro, kuros ir jau ierēķināta maksa par ēdināšanu un apdrošināšanu. Sacensībām degviela jāpērk par 1,50 eiro litrā. Šīs sacīkstes kļūst arvien populārākas, it īpaši mūsu mazajā klasē. Latvijā šo laivu sacensības attīstīja klubs “Aqvashelf Racing” Dmitrija Šillera personā. Ir iestrādes, ka mēs varētu braukt nākamgad jau otrajā klasē, ja “Aqvashelf Racing” nomainīs tehniku un mēs varētu no viņiem saņemt laivu lietošanā tāpat kā šo. Par šo sacensību attīstību Latvijā ir grūti spriest. Klubi izvērtēs savas iespējas, jo laiva ar motoru varētu izmaksāt apmēram 10 000 tūkstošus. Krievijā tas ir citādāk, jo tur šo sporta veidu atbalsta valstiskā līmenī,” norāda A.Musts.

Nākamgad cer uz nopietnāku dalību
“Nord-Ost” klubā pašreiz norit paaudžu maiņa, kas šogad ir pietiekami veiksmīga. Tiek aizpildīta GT15 klase. Nākamgad GT30 klasē varētu startēt jaunieši, kuri izauguši no “Formulas Future”. Tiek plānots arī viens pilots OSY400 klasē, kā arī no Cēsīm piesaistīs braucēju skuteru JT250 klasē.
Klubs cer nākamgad nopietni iesaistīties cīņā par Latvijas klubu kausu, jo cer ar saviem dalībniekiem startēt visās klasēs, kas dod kvalifikācijas punktus.
Beidzies arī Latvijas atklātais čempionāts, kurā alūksniešiem kopvērtējumā ir 4.vieta. Vislabāk veicās Reinim Mustam - 2.vieta S550 klasē. Piedaloties pēdējās sacīkstēs Jelgavā, viņš varēja pacīnīties par uzvaru, bet priekšroka tika dota Pasaules čempionātam. Šajā pašā grupā vecmeistars Raimonds Špacs – 3.vietā. Normunds Sniķers savā RN2000 grupā – 3.vietā. Klubs uzskata, ka sezona ir izdevusies laba un sola tikšanos ar presi un interesentiem, lai pastāstītu vairāk par “Formulas Future” programmu, sezonas rezultātiem un nākotnes mērķiem. ◆

Citu datumu laikraksti

  • Kas sagaida Alūksnes  novada skolotāju saimi? 2

    Kas sagaida Alūksnes novada skolotāju saimi?  21

    Jaunajā pedagogu atalgojuma modelī valsts noteikusi zemāko amatalgas līmeni skolotājiem, kas ir augstāks nekā līdz šim un kā apmērs atkarīgs no bērnu...

  • Atcerēsies  “Baltijas ceļu”

    Atcerēsies “Baltijas ceļu”

    Jau vairākus gadus Alūksnē izveidojusies skaista tradīcija - atzīmēt “Baltijas ceļa” gadadienu, veidojot dažādus ziedu rakstus. Arī šovasar...

  • Alūksne īsumā

    14.augustā ◆ ap pulksten 18.00 Alūksnes novadā, Malienas pagastā, uz autoceļa Alūksne-Liepna, traktora, kuru vadīja 1976.gadā dzimis vīrietis, un...