Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Pasauli skata miniatūrā

Droši vien katrs vismaz reizi dzīvē ir nodomājis: kā būtu, ja varētu pacelties spārnos kā putns un ļauties lidojumam.

Droši vien katrs vismaz reizi dzīvē ir nodomājis: kā būtu, ja varētu pacelties spārnos kā putns un ļauties lidojumam. To, kāda izskatās zeme, esot virs mākoņiem, zina tie, kas kaut reizi pārvietojušies lidmašīnā.
Sajūta ir interesanta, redzot ēkas sērkociņa kastītes lielumā, bet mežus un laukus kā zaļganpelēkus, niecīgus pleķīšus. Šādu mirkli nenoliedzami gribas atkārtot, jo visa pasaule ir gluži vai pie kājām.
Alūksnes uzņēmējs Askolds Zelmenis pasauli skatās no augšas pavisam citādāk. Jau piecus gadus viņam ir interesants vaļasprieks - lidošana ar paraplānu.Tam viņš spējis pievilināt arī draudzeni Itu. "Šāda nodarbošanās sākās, kad, dodoties uz Eiropu slēpot, ieraudzīju, kā to dara ārzemēs, kur lidošana ar paraplānu ir populāra. Lai arī to uzskata par ekstrēmu, tas tomēr ir drošs atpūtas veids, jebkurā situācijā var atrast risinājumu," laikrakstam stāsta Askolds Zelmenis. Atgriezies mājās, viņš sācis interesēties, kādas iespējas apgūt apmācību lidošanai ar paraplānu ir Latvijā. Internetā uzzinājis, kur Rīgā var atrast profesionālu instruktoru. "Kursu ilgums bija piecas dienas teorijas apguvei un divas dienas - to pielietot praksē. Ja rūpīgi divas dienas trenējies pacelt un noturēt paraplānu gaisā, un tas izdodas, tad var uzskatīt, ka lidot ar paraplānu esi iemācījies," apgalvo Askolds.
Vajag zināšanas
Ar paraplānu lidot var divējādi - ar un bez motora. Savukārt bez motora vēl divos veidos: izmantojot siltās gaisa plūsmas, ar kuru palīdzību var noturēties gaisā. Šajā procesā svarīga ir arī paša izveicība. Otrs veids - kalnos, kur tiek izmantots pret tiem plūstošais vējš, kurš paraplānu, lidojot gar kalna priekšējo plakni, tur gaisā vairākas stundas. Taču tad jāzina dažādas nianses, piemēram, ja esi aizlidojis aiz kalna spices, vējš tevi var vairāk neturēt gaisā, bet taisni otrādi - spiest zemē. "Šādā brīdī jābūt uzmanīgam un nav prātīgi izbīties, tāpēc svarīgas ir teorētiskās zināšanas," apstiprina Askolds.
Nevar pacelt šķībi
Pirmais Askolda lidojums noticis Spilves lidostā, par ko pašam bijis neizsakāms prieks. Instruktors ar vinčas palīdzību uzvelk paraplānistu 300 līdz 600 metru augstumā, tad atāķē un ļauj brīvi planēt. Askolds Zelmenis uzsver, ka visgrūtākais esot vienmērīgi pacelties gaisā un noturēt paraplānu taisni. "Starta brīdī paraplāns ir novietots aiz muguras, bet paraplānistam ir jānostājas ar seju pret vēju. Ja paraplāns gaisā paceļas šķībi, tad startu vajadzētu pārtraukt, jo pacelšanās var būt nepatīkama. Šādā gadījumā ir labāk mēģināt šo procesu vēlreiz," apgalvo A.Zelmenis.
Ekipējums ir dārgs
Amatieriem paredzētie paraplāni esot droši, stabili un labi "slīd". Jauns, viens no lētākajiem, paraplāns ar uzkabi (tajā paraplānists iesēžas pēc ieskriešanās, pirms paceļas gaisā) maksā apmēram pusotru tūkstoti dolāru. Jauns motors - divarpus tūkstošus dolāru. Paraplāns kalpo apmēram septiņus gadus, to nedrīkst glabāt saulē. Tā lielums ir jāiegādājas atbilstoši cilvēka svaram. Paraplāna forma ir līdzīga lidmašīnas spārnam un to vada ar rokām kustinot auklas, kas noloka spārna aizmugures malas.
Nemaina augstumu
Latvijā praktiski gandrīz neesot iespējams ilgstoši lidot, izmantojot vēju, tāpēc vajadzīgs motors vai siltās gaisa plūsmas. "Vienīgās vietas, kur esmu mēģinājis lidot, izmantojot vēju (piecas līdz desmit minūtes), ir Skrīveros, Daugavas senlejā un Jūrkalnes kāpās" skaidro Askolds Zelmenis. Savukārt, ievelkot paraplānistu ar vinču 500 līdz 600 metru augstumā, tālākais ir atkarīgs no paraplānista meistarības un no tā, kā viņš pazīst attiecīgo apkārtni. "Kādas divas reizes, lidojot ar motoru, esmu mēģinājis izslēgt to un izbaudīt sajūtu, ka apmēram 10 līdz 15 minūtes vari noturēties gaisā, nemainot augstumu," skaidro uzņēmējs.
Viņš savā praksē esot spējis pacelties viena kilometra un 100 metru augstumā virs zemes. Lidošanas procesā neatņemama palīgierīce ir variometrs, kas mēra lidaparāta augstuma maiņu un maiņas ātrumu.
Bērnībā bija bailes
Viņš atzīst, ka nevajagot uztraukties, ja lidojuma laikā pieviļ motors. "Nevajag lidot zemu virs koku galotnēm, lai šādā situācijā spētu nosēsties. Ja atrodies, piemēram, 200 metru augstumā, tad nav problēmu kritiskā situācijā piezemēties. Laika tam pietiek, jo paraplāns "slīd" ar ātrumu 30 kilometri stundā," saka Askolds Zelmenis. Viņš atminas, ka vienreiz neesot bijis kārtīgi aiztaisījis ķiveri, tāpēc lidojot tā esot nokritusi no galvas.
Uzņēmējs atklāj, ka bērnībā viņam esot bijis bail no augstuma. Viņš izvairījies, kad draugi kāpelējuši pa kokiem un māju jumtiem.
"Ja lidojot sāc baidīties, ka var pārtrūkt striķis vai notikt kas slikts, tad sajūtas nav patīkamas. Ir jāpriecājas par to, ko lidojot redzi visapkārt," atzīst vīrietis.
Nav pilota grāmatas
Viņš neesot skaitījis, cik reižu izdevies pacelties ar paraplānu. "To vajadzētu fiksēt pilota grāmatiņā, bet es to nedaru," saka viņš. Vīrietis prāto, ka gaisā ar paraplānu viņš esot pavadījis apmēram 50 stundas. Un tas neesot maz. Viens brauciens parasti ilgst 40 minūtes. Galvenokārt lidošana notiekot vasarā.
"Tā ir laba relaksācija," apstiprina viņš un nenoliedz, ka varbūt vēlēsies pamēģināt vēl kaut ko interesantu un neparastu. Viņš esot piedalījies paraplānistu sacensībās Daugavpilī, kur izcīnījis pirmo vietu. Viņš zina stāstīt, ka Latvijā esot tikai apmēram 20 līdz 30 cilvēku, kas aizraujoties ar paraplāniem.
Viņš sapņojot, ka vēl kādreiz varētu izdoties palidot Dagestānā, kā tas izdevies pirms diviem gadiem.
"Ne tagad, ne arī iepriekš tas neskaitās pārmērīgi drošs reģions, jo robežojas ar Čečeniju, taču tur ir ideāli apstākļi paraplānistiem," atzīst Askolds.
Pēc viņa domām, sajūtas, esot augstu virs zemes, ir neaprakstāmas un neatkārtojamas. Vislielākais prieks esot no tā, ka pasauli varot ieraudzīt miniatūrā un kilometriem tālu.
***
Fakti
Paraplāns ir pats vieglākais un kompaktākais lidaparāts pasaulē. Tas kopā ar visiem piederumiem ievietojas mugursomā un sver tikai septiņus līdz astoņus kilogramus. Paraplānu bieži kļūdaini jauc ar sporta izpletni, taču tās ir atšķirīgas lietas.
Ar paraplānu var lidot visu gadu. Pats galvenais - lai nelīst un lai nav pārāk spēcīgs vējš.
Ar paraplānu nedrīkst mācīties lidot pats pēc grāmatas vai instrukcijas, bet tikai pieredzējuša, sertificēta instruktora vadībā.
Apmācību programma ietver aerodinamiku, mikrometeoroloģiju, medicīnu, tiesības gaisā un zināšanas par ekipējumu paraplāna pilotam nepieciešamajā apjomā.
Iemācīties lidot ar paraplānu var katrs, kas to vēlas, ja vien veselības stāvoklis atļauj.

Citu datumu laikraksti

  • Latvija man ir mīļa kā manas mājas

    Droši vien tie, kas nedzīvo savā etniskajā dzimtenē, daudz biežāk domā par to, vai viņiem ir svarīgi saglabāt piederību savai tautai.Droši vien tie,...

  • Policija informē

    Nozog transportlīdzekļus. Annas pagastā 11.martā nozagta "Audi 90" markas automašīna.Nozog transportlīdzekļus Annas pagastā 11.martā nozagta "Audi...

  • Piedalās sarīkojumu vadītāju konkursā

    2. Latvijas sarīkojumu vadītāju konkursā "Caur smiekliem pilnīgi nopietni" veiksmīgi startēja arī dalībnieki no Alūksnes rajona. Alūksnietis Normunds...