Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Pēc iestāšanās Eiropas Savienībā mainīsies apdrošināšanas nosacījumi

Pašlaik valdībā izskata jauno sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumprojektu.

Pašlaik valdībā izskata jauno sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) likumprojektu, kas no 2004.gada pirmā pusgada paredz būtiski palielināt apdrošinātāju atbildības limitus ceļu satiksmes negadījumos cietušajiem.
Sabiedrībā valda plašas diskusijas, kā šajā gadījumā būtu labāk, lai "vilks būtu paēdis un kaza dzīva".
Atbildības limitus paredzēts palielināt līdz 100 000 latiem personai un līdz 25 000 latu mantai nodarīto zaudējumu segšanai. Pašlaik apdrošinātāji personai nodarītos zaudējumus atlīdzina mazākā apjomā - tikai līdz 1000 latiem cietušā ārstēšanai, apbedīšanai, invaliditātei un apgādnieka zaudējuma gadījumā pensijas apmaksai, neatkarīgi no cietušo skaita, 400 latus apbedīšanas izdevumiem, ja cietušais gājis bojā. Savukārt mantai nodarītos zaudējumus atlīdzina līdz 1000 latiem, neatkarīgi no zaudējumu faktiskā apjoma.
Laikraksts "Dienas Bizness" 7.novembrī raksta, ka ar 2005. gadu Eiropas Savienībā (ES) plānots palielināt OCTA apdrošināšanas limitus. Piemēram, personai nodarītie zaudējumi apdrošinātājiem būs jāatlīdzina apjomā līdz pat vienam miljonam eiro katrai cietušajai personai, savukārt mantai radīto zaudējumu apdrošināšanas limits būs divi miljoni eiro. Latvijā pašlaik nav ieviesti pat pašreizējie ES limiti, ko paredz jaunais OCTA likumprojekts. Lai to visu īstenotu, Latvijai būtu nepieciešams pārejas periods vismaz piecu gadu garumā.
Augstāk par cilvēku vērtē automašīnu
Apdrošinātāju grupas "Balta" Alūksnes nodaļas vadītāja Edīte Lapiņa norāda, ka pie OCTA likuma izmaiņām valdība kopā ar apdrošinātāju sabiedrību, Finanšu ministrijas Satiksmes biroja pārstāvjiem un citām ieinteresētajām personām strādā jau ilgu laiku.
"Atbildības limiti, kas pašlaik noteikti OCTA likumā, viennozīmīgi nesedz izmaksas, kas rodas, ārstējoties pēc ceļu satiksmes negadījumiem. Pašreiz OCTA likums augstāk par cilvēka dzīvību novērtē automašīnu, kuras remontam pēc negadījuma paredzēti līdz 9000 lati. Savukārt personai nodarītos zaudējumus, neatkarīgi no tā, cik cilvēku ir cietuši ceļu satiksmes negadījumā, atlīdzina tikai 1000 latu apmērā. Tas pats attiecas arī uz personas mantai radītajiem zaudējumiem satiksmes negadījumā. Arī šī summa bieži nesedz zaudējumus, kas personai tiek radīti," stāsta E.Lapiņa.
Viņa uzsver, ka iedzīvotāji arvien vairāk ceļo pa Eiropas valstīm ar personīgo transportu. "Lai nezaudētu cietušais, lai viņam būtu normāli ārstēšanās apstākļi un pēcārstēšanās rehabilitācijas pasākumi, protams, ir nepieciešams palielināt atbildības limitus, tuvinot tos Eiropas Zaļajās kartēs un polisēs noteiktajam," saka E.Lapiņa.
Dažu dienu braukšanai vajadzēs gada polisi
Sabiedrībā par jauno likumu risinās plašas diskusijas, jo katra iesaistītā puse vēlas panākt, lai labāk būtu viņiem. Apdrošinātāji vēlas, lai limiti nebūtu tik augsti. Citādākās domās ir Satiksmes birojs, kas nodrošina atlīdzības izmaksas to zaudējumu segšanai, kurus nodarījis neapdrošināts vai nezināms transportlīdzeklis. Savas intereses ir lauksaimniekiem, kas vēlas, lai apdrošināšanas polišu termiņš varētu būt arī 15 dienas, kā tas ir pašlaik.
"Būtu neprāts, ja kombaina īpašniekam, kas ar šo transportlīdzekli pa lielceļu pārvietojas dažas reizes gadā, būtu jāiegādājas pusgada vai gada polise. Pašreizējais OCTA likums pieļauj, ka īsākais apdrošināšanas polises derīgums ir 15 dienas. Tās labprāt iegādājas zemnieki traktortehnikai. Cik man zināms, jaunais likums šādu iespēju varētu liegt, tomēr tas vēl nav nolemts. Manuprāt, jaunajā likumā visus nosacījumus pietuvinās ES prasībām," spriež E.Lapiņa.
Viņa uzskata, ka līdz 2004. gada pirmajam pusgadam Latvijā neizdosies pāriet uz jaunajiem atbildības limitiem. "Latvijai šajā gadījumā vajag pārejas periodu. Nebūs rezerves fondos tik daudz līdzekļu, lai segtu zaudējumus, ja pēkšņi apdrošināšanas polisē parādīsies 200, 100 vai 75 tūkstoši latu. Ja pieņems jaunos limitus, tas būs viens no faktoriem, kas palielinās iedzīvotāju materiālo labklājību," akcentē E.Lapiņa.
Cilvēkiem ir jāzina savas tiesības
OCTA likums Latvijā ir spēkā septiņus gadus. E. Lapiņa vērtē, ka tam ir gan pozitīvās un negatīvās īpašības. "Sākotnēji atbildības limits cilvēka dzīvībai bija tikai 400 lati. Analizējot "Baltas" darbību Alūksnes rajonā, ir bijuši gadījumi, kad jāizmaksā apdrošināšanas atlīdzība nāves gadījumos, bēru izdevumi, ārstēšanās un medikamentu iegāde. Gribētos uzsvērt, ka cilvēki nezina likumdošanā noteiktās tiesības, it īpaši gadījumos, ja ir bojāta manta. OCTA likums attiecas ne tikai uz autovadītājiem, bet arī gājējiem, namīpašniekiem vai citu mantu īpašniekiem, kam satiksmes līdzeklis ir nodarījis kādu kaitējumu. Diemžēl cilvēki nevēršas pie apdrošinātājiem, jo baidās, ka tas aizņems laiku un būs apgrūtinoši. Šajā gadījumā ir jāuzraksta iesniegums, kāda automašīna un kādus zaudējumus ir nodarījusi. Iedzīvotājam par to pienākas samaksa," skaidro E.Lapiņa.
Viņa piekrīt, ka vajag palielināt atbildības limitus par automašīnām, jo tirgus kļūst arvien mūsdienīgāks. "Arvien vairāk cilvēku brauc ar jaunām automašīnām. Tagad par 9000 latiem nevar saremontēt automašīnu, kas iegādāta par
20 000 latu, lai gan OCTA likumā ir noteikts, ka "automašīnas remonts ir jāveic tādā līmenī, lai to īpašniekam varētu atgriezt tādu pašu, kāda tā bija pirms ceļu satiksmes negadījuma"," klāsta E.Lapiņa.
Pašlaik Eiropā darbojas tā saucamais "vienotais saskaņošanas protokols", ko autovadītāji izmanto pēc ceļu satiksmes negadījumiem - ja viena puse atzīst sevi par vainīgu un otra tam piekrīt, tad tās savstarpēji vienojas, paraksta šo protokolu un cietušais pēc tam vēršas policijā vai apdrošināšanas kompānijā. Tādējādi nav nepieciešams naktī uz ceļa izsaukt policiju, lai viņi izvērtē gadījumu. Pašlaik šāda darbība Latvijā nav oficiāli atzīta, to var pielietot tikai tad, ja negadījumā nav cietušo.
"Manuprāt, no 2004.gada 1.maija "vienoto saskaņošanas protokolu" atzīs par oficiālu, jo tas jau ir spēkā daudzās Eiropas valstīs. Tas atvieglos policijas un apdrošinātāju darbu, kā arī palīdzēs pašiem cilvēkiem," domā E.Lapiņa.
Vai cietušie krāps apdrošinātājus?
Pašreizējais OCTA likums nosaka, ja negadījumu izraisījis zināms, bet neapdrošināts transportlīdzeklis, tad cietušais var saņemt apdrošināšanas atlīdzību no Satiksmes biroja.
"Man kā apdrošinātājam ir nepieņemami, ja likumā iestrādātu nosacījumu, ka turpmāk arī gadījumos, ja negadījuma izraisītājs nav zināms, zaudējumi būtu jāsedz apdrošinātājam. Pašlaik pastāv iespēja, ka varētu izveidot Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroju, kas būs sabiedriska organizācija un tā pārziņā būs garantiju fonds. No tā cietušie varētu saņemt līdzekļus zaudējumu kompensēšanai, tomēr arī šis jautājums vēl nav izlemts," saka E.Lapiņa.
Viedokļu nesakritība vērojama arī saistībā ar transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas prēmijas jeb iemaksas noteikšanu. Līdz šim to apmērs ir stingri noteikts ar likumu. Pastāv iespēja, ka tās ļaus brīvi noteikt pašiem apdrošinātājiem. Finanšu ministrijas Satiksmes birojs uzsver, ja apdrošinātāju atbildības limitu straujais palielinājums neizraisīs apdrošināšanas atlīdzību apjoma lielu palielināšanos un ekonomiskā situācija Latvijā strauji nemainīsies, tad sākuma periodā apdrošināšanas prēmijas nekļūs dārgākas, bet iespējams, būs pat lētākas, jo apdrošinātāji, strādājot ar brīvi regulējamām prēmijām, būs ieinteresēti klientu piesaistīšanā.
"Ja šobrīd katra apdrošināšanas kompānija klientam, veicot šo iemaksu, piedāvā noteiktas atlaides, tad no 2004. gada 1.maija vajadzēs rēķināties ar līdzšinējo iemaksu apmēru, bet bez atlaidēm. Cilvēkam ir patīkami saņemt atlaides, bet tai apdrošināšanas kompānijai, kas strādā tikai ar atlaidēm, nav nākotnes," uzskata E.Lapiņa.
Likums vairāk aizsargās gājējus
Paredzēts, ka jaunais OCTA likums nodrošinās lielāku gājēju aizsardzību, kuri saņems apdrošināšanas atlīdzību arī gadījumos, ja zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa vadītāja vaina nebūs pierādāma. "Šobrīd, ja gājējam uzbrauc mopēdists, cietušais var vērsties tiesā, jo mopēds nav transportlīdzeklis, kuru reģistrē likumdošanā noteiktajā kārtībā, līdz ar to tam nav obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas polises. Tāpat ir, ja gājējam uzbrauc velosipēdists. Zinot tiesu termiņus un praksi, diez vai ir gadījumi, kad gājēji šādās reizēs tiesājas. Protams, daudzos gadījumos ir vainīgi paši gājēji, kas mēdz būt ļoti nedisciplinēti," atzīst E.Lapiņa.
Tāpat jaunais likums paredz mainīt ceļu satiksmes negadījumu uzskaiti. Šobrīd, atjaunojot apdrošināšanas polisi, apdrošinātājs paļaujas uz klienta godprātīgu atbildi, ka viņš gada laikā nav izraisījis ceļu satiksmes negadījumu vai braucis reibumā, un dod viņam septiņu procentu atlaidi. Turpmāk apdrošinātājiem būs pieejams vienots datu tīkls, kurā varēs pārliecināties par teiktā patiesību.
"Pašlaik intensīvi notiek arī citu līdzšinējo apdrošināšanas noteikumu sakārtošana atbilstoši ES tirgum. No 13.novembra sāksim fizisko personu īpašumu apdrošināšanu pēc jauniem nosacījumiem. Tas nenozīmē, ka klientam palielināsies apdrošināšanas iemaksa. Domāju, ka iestāšanās ES kardināli mainīs veselības apdrošināšanas sistēmu un darījumu braucienu apdrošināšanu. Ja tagad uz ārzemēm varam aizbraukt, par sevis apdrošināšanu uz 10 000 dolāriem samaksājot pārdesmit santīmus dienā, šaubos, vai pēc 2004. gada 1.maija tas būs tik lēti," secina E.Lapiņa.
Jaunā OCTA likuma pēdējais spēkā stāšanās termiņš ir 2004.gada 1.maijs. Līdz šim vairākās valdības sēdēs tā izskatīšana un apstiprināšana ir atlikta, tādēļ vēl nav zināms, kad un kāds būs jaunais likums.

Citu datumu laikraksti

  • Viņš izvēlējās jaunu kombainu, nevis mīļoto sievieti

    Divi mēneši pagājuši, kopš Ludmila zaudēja darbu un viņai izjuka attiecības ar mīļoto cilvēku, taču joprojām viņa par to domā katru dienu.Divi mēneši...

  • Dosies uz sacensībām

    Pieci Alūksnes kinologi rīt, 9.novembrī, dosies uz Smilteni, lai piedalītos Latvijas čempionātā suņu nacionālajā daudzcīņā un vienlaikus arī...

  • Cepts sams ar citronu un medu

    Ikdienā ēdienkartes dažādošanai gaļu var aizstāt ar zivīm, kas ir bagātas ar olbaltumvielām un fosforu. Zivis var gatavot daudzveidīgi.Ikdienā...