Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Radīts Latvijā, lietots pasaulē

Mīlētākais pašmāju zīmols Latvijā jau stabili piecus gadus ir «inbox.lv». Uzņēmums dibināts 2000. gadā un kādu laiku klientu skaitu ik gadu dubultoja. Tas nozīmēja izaicinājumu tehniskajam personālam un nemitīgu izaugsmi. Šobrīd uzņēmums nodarbina 35 speciālistus, kuri ikdienā nodrošina e-pasta un citu pakalpojumu lietošanas iespēju aptuveni miljonam klientu.
SIA «Inbox.lv» ir divi īpašnieki - Jevgenijs Kuzņecovs un Andris Griķis. J.Kuzņecovs pārzina visu, kas saistīts ar uzņēmuma pakalpojumu tehnisko nodrošinājumu, savukārt A.Griķis ir ideju ģenerators, darbojas ar jauno projektu ieviešanu, pārdošanu, mārketingu un citām ar «dzelžiem» mazāk saistītām lietām.
Uzņēmums šobrīd atrodas Ķīpsalā Rīgā – apaļā, bākai līdzīgā, septiņu stāvu ēkā. Birojs, darbinieki un testa laboratorija izvietoti ēkas trīs virszemes stāvos un pagrabstāvā. Serveri, kas uztur e-pastu un citus «inbox.lv» pakalpojumus, agrāk bija izvietoti pazemes bunkurā Grīziņkalnā - 12 metru dziļumā ar svina kupolu noslēgtā telpā. Vēlāk tos pārcēla uz Ziemeļeiropā modernāko datu centru «Rīga» Rumbulā, savukārt «inbox.lv» serveru darbību nodrošina Digitālās ekonomikas attīstības centrs (DEAC).

Nopērk studenta projektu
Atceroties šīs terabaitu, serveru armijas un milzīgās datu plūsmas apstrādes pirmsākumus, A.Griķis stāsta, ka sākotnēji - 2000. gadā - kopā ar J.Kuzņecovu strādājuši antivīrusu kompānijā «Kaspersky». E-pastus pasaulē, tajā skaitā arī Latvijā, tolaik nodrošināja serveri «Hotmail.com», «AOL.com», «Mail.ru», bet Latvijā tobrīd populārākais bija «Yahoo.com». No pašmāju produktiem - «parks.lv» un «navigator.lv», kā arī pirmos soļus spēra «inbox.lv» un «mail.lv». Tagadējie «inbox.lv» īpašnieki uzrunājuši divu pēdējo vadītājus. Darījumam piekritis Miks Ustinovs, tolaik students, kurš mājas apstākļos bija izveidojis pirmo serveri, nosaucis to par «inbox.lv» un cīnījās ar klientu pieplūdumu. A.Griķis atminas - ierodoties pie Mika, skats bijis interesants: jauniem datora cietajiem diskiem nebija vietas, tos izvietoja uz galda, apakšā liekot datorpeļu paliktnīšus. «Uptime» jeb servisa nodrošinājums bija 50%, kas nozīmē - strauji kāpjot e-pasta lietotāju darbībai, sistēma «uzkārās». A.Griķis un J.Kuzņecovs gan neatklāj toreizējā darījuma cenu, bet tiem laikiem tā bijusi pieklājīga summa, par kādu Miks šo saimniecību piekritis pārdot.

Jāiztur milzu slodze un
avārijas
Šobrīd lielākajam e-pasta servera nodrošinātājam Latvijā «inbox.lv» DEAC serveru telpās izvietota datu glabātava ar 7680 TB (terabaitu) apjomu, ko informācijas tehnoloģiju valodā sauc par «Back End». Salīdzinājumam - tas ir tikpat liels apjoms, cik uzglabāt 830 tūkstošus augstas kvalitātes pilnmetrāžas filmu. Atsevišķas iekārtas nodrošina ārzemju interneta satura, pārsvarā mēstuļu, pārvaldību – no kopējā ārzemju satura mēstules ir 97%. Ārzemju datu plūsmas ātrums ir aptuveni 500 megabaiti (MB) sekundē, Latvijas ir 25 reizes lielāka - 12 gigabaiti  (GB) sekundē. Datu centrā «Rīga» izvietots arī tā sauktais «Front End» - informācija, kurai piekļūst katrs «inbox.lv» lietotājs. Tā lielākās sastāvdaļas ir 14 serveri jeb lieljaudas datori – katrs ar diviem astoņu kodolu procesoriem. Četri serveri atvēlēti mobilo ierīču lietotāju darbību nodrošināšanai. Datu mākonī darbojas arī MX jeb «mail exchange» serveris, kurš pārbauda iesūtītā un nosūtītā e-pasta saturu vīrusu un mēstuļu izķeršanai. Septiņi serveri nodrošina iekšējo, proti, «inbox.lv» klientu savstarpēji sūtīto e-pastu, kā arī uz citiem, piemēram, «gmail.com» sūtīto e-pastu sistēmas darbību. Atsevišķi no visa iepriekš nosauktā darbojas arī datubāzes serveri, kas īpaši šifrētā veidā uzglabā lietotājvārdus, paroles, kontaktus. Lielā piesardzība un katra pakalpojuma datu dublikātu veidošana nepieciešama, lai neatkārtotos divtūkstošo gadu pieredze ar strauju lietotāju aktivitāti, un dažādu tehnoloģisku problēmu, piemēram, elektroapgādes pārtraukuma, gadījumā, kā arī ikdienā cīnoties ar mēstuļu sūtītāju un hakeru uzbrukumiem.
Visas ierīces savā starpā savienotas tā, ka, sabojājot vai izslēdzot pat pusi no tām, «inbox.lv» lietotājs nejustu traucējumus e-pasta un citu pakalpojumu darbībā.
Līdzīgi kā autoparkā ar daudziem simtiem mašīnu, kur kāda vienmēr salūzīs, tā arī datortehnoloģiju vidē regulāri kādu iemeslu dēļ pārstāj darboties kāds cietais disks, serveris. Tāpēc reizi nedēļā – nakts laikā - notiek «inbox.lv» datorsistēmu apkope, kad no aprites «izņem beigtos dzelžus» un to vietā liek jaunus.

«Mirušās» adreses jāatdod aktīvajiem
Kas nosaka unikalitāti, kādēļ mūsdienās, kad e-pastu iespējams reģistrēt visdažādākajos veidos, liela daļa Latvijas iedzīvotāju paliek uzticīgi «inbox.lv»? A.Griķis saka: «Tāpēc, ka mēs esam šeit, Latvijā. Mūs var sasniegt, zvanot, rakstot e-pastu, vienmēr nodrošināsim palīdzību neskaidrību gadījumos. Mēnesī kopējais palīdzības pieprasījumu skaits ir ap 3000 e-pastu un 300 telefona zvanu. E-pasta paroles atjaunošana ir biežākais palīdzības lūgums, ap 70% no visiem zvaniem ir tieši uzņēmuma tehniskajam personālam.»
Vai profili, kuri ir gadiem neaktīvi, tiek izdzēsti? A.Griķis norāda – pēdējos gados un arī turpmāk šos profilus nedzēsīs. Pēc noteikumiem tie būtu jādzēš pēc trim gadiem, bet praksē līdz šim to darīja reizi piecos gados. Vienīgais iemesls, kādēļ notiek šo «mirušo» profilu dzēšana, ir lietotājvārdu atgūšana, jo, piemēram, Latvijā ir desmitiem Jāņu Bērziņu, un kāpēc kādam no viņiem nedot iespēju tikt pie šādas adreses, nevis, piemēram, lietot «JanisBerzins1964»...
Atgādinājums tiem, kuri reti lieto savu «inbox.lv» pastu - pēc deviņiem mēnešiem, ne reizi šajā laikā neatverot savu e-pastu, tas nonāk statusā «neaktīvs». Līdz ar to šī pasta kastīte nesaņem jaunus ziņojumus.
Atgādinājums e-pasta lietotājiem par e-vēstules satura apjomu - «inbox.lv» lietotājiem Latvijā savā starpā, kā arī uz ārzemju serveriem, piemēram, «gmail.com», ir 50 MB. Lietotāji varētu nezināt, bet, piemēram, 10 MB bilde, sagatavojot sūtīšanai e-pastā jeb pārkodējot, palielinās par 30% un ir 13 MB.

E-pasts ir atvērts un visiem saprotams
Skaidrojot «inbox.lv» lielo pastāvīgo popularitāti Latvijā, A.Griķis redz vairākus iemeslus – pirmkārt, atšķirība starp sociālajiem tīkliem un e-pasta servisu. Sociālie tīkli, piemēram, «Facebook», ir noslēgta vide, tehnoloģiski slēgta platforma. Cilvēki nevar komunicēt starp dažādiem tīkliem, aizsūtīt vēstuli no «Facebook» uz «draugiem.lv», «WhatsApp» nekomunicē ar «Viber». Turpretī e-pasta vide ir universāla, standartizēta platforma. Ķīnā, Latvijā vai Kanādā e-pasts darbojas pēc vienota standarta, tāpēc informācija var plūst brīvi.
Katru gadu parādās publikācijas par e-pasta ēras beigām, bet patiesībā ar katru šādu rakstu e-pasta aktualitāte tikai palielinās.
Agrāk reizi piecos gados notika cilvēku rotācija no viena sociālā portāla uz citu. «Facebook» savu darbu sāka tieši šī viļņa sākumā, līdz ar to strauji ieguva popularitāti. Vēl pirms desmit gadiem katrs sociālā tīkla uzturētājs baidījās pazaudēt savu nišu, lietotājus, līdz ar to reklāmas devējus. Šobrīd notiek pārmaiņas, tīkli kļūst atvērtāki, veido aplikācijas, kas apvieno dažādus produktus. Tāpēc tie, kas turpinās būt noslēgti, riskē šajā spēlē zaudēt.
Arī «inbox.lv» veido dažādas, tajā skaitā mobilās, aplikācijas, kas sinhronizējas. Šobrīd izstrādes stadijā ir «inbox.lv» kalendārs. Būs arī jauna sākumlapa. Nedaudz piebremzēts ir projekts ar failu sinhronizāciju starp datoru un mobilo iekārtu jeb mobilais draivs. Bet «inbox.lv» jau tagad ir populārākā mobilā aplikācija Latvijā. Jebkurai mobilajai operētājsistēmai var viegli pievienot savu «inbox» e-pasta adresi.
Tomēr e-pasts bezmaksas variantā nevarētu citādi nopelnīt kā tikai ar reklāmu. Tie, kuriem nepatīk reklāmas «inbox.lv» bezmaksas versijā, var sameklēt internetā rakstus par ierosināto tiesvedību pret «Google Gmail» negodīgas konkurences dēļ.

Diploms vien nenozīmē labu IT speciālistu
«Inbox.lv» regulāri praksē uzņem IT nozares studentus, veic jaunu personāla atlasi. Līdz šim nav bijis būtisku problēmu ar radošo potenciālu arī jau esošajiem. Ne mazāk būtiski ir spēt Latvijā nodrošināt pašmāju augsti kvalificētos speciālistus ar darbu un atbilstošu atalgojumu. Tieši tāds ir viens no «inbox.lv» mērķiem. Uzņēmuma vadītāji piekrīt, ka ne vienmēr labs IT speciālists ir cilvēks ar augstskolas diplomu. Vislabākie speciālisti ir tie, kas paši dara, mācās programmēt un vienlaikus studē. «Inbox.lv» izstrādājis savus darbinieku atlases kritērijus, uzdevumus, pēc kuru izpildes lemj par pretendenta spējām. Šobrīd Latvijā IT speciālistu netrūkst, bet labus, kuri vēlas cītīgi strādāt, apgūt jauno, atrast ļoti grūti. Pieņemt darbā programmētāju, kurš strādātu attālināti, nav izdevīgi. Viņus nav iespējams vadīt, organizēt, līdz ar to darba rezultātu neiespējami sasniegt.
Pārējos amatos, piemēram, IT projektu vadībā, augstākā izglītība ir nepieciešama. Lai labās idejas, kādas rodas speciālistiem, nonāktu līdz vēlamajam mērķim un, kas ne mazāk būtiski, ātri.
Protams, ir tādi, kuri savā dzīvē kaut ko vēlas mainīt, bet tas nav saistīts ar izaugsmes  neesamību. Kāds no darbiniekiem izvēlējās pamest «inbox.lv» un Latviju, pārcēlās uz Spāniju klimata dēļ, gribēja vairāk saules. Viņš bija viens no mūsu pirmajiem programmētājiem, kurš 1997. gadā «uzlauza» Honkongas IT tīklu un divas dienas atstāja valsti bez interneta.

Revolūcija nav vajadzīga
Stabili jau vairākus gadus Latvijas e-pasta vidē «inbox.lv» piesaista 67%, bet tuvākais konkurents «G-mail» - 33% lietotāju. Sievietes ir lielākā daļa no visiem «inbox.lv» klientiem, un Latvijā ir reģioni, kur «inbox.lv» videi ir uzticīgi joprojām ap 90% interneta un līdz ar to arī e-pastu sistēmu lietotāju. A.Griķis teic, ka ikdienas e-pasta lietotājam nav nepieciešama revolūcija, pēc kuras, atverot e-pastu, viss lietošanas process jāmācās kā no jauna.
Nereti nākas uzklausīt replikas, ka «inbox» e-pasta serviss nemainās gadiem, pretēji citiem e-pasta sniedzējiem. A.Griķis gan tam iebilst, sakot, ka izkārtojums «inbox.lv» ir draudzīgs latviskajai mentalitātei. Tas mainās, bet ļoti lēni, saudzīgi lietotājam. Ja maina kādas vietnes izvietojumu, izskatu, to dara milimetru pa milimetram vairāku mēnešu laikā, tāpēc lietotājs varētu pat nepamanīt, ka kaut kas ir citādi. Iekšējā e-pasta struktūrā jaunumus integrē reizi trijās nedēļās. Piemēram, pielāgojot «Microsoft Outlook» rakstīto tekstu «inbox.lv» videi. Pretējā gadījumā latviešu valoda tiktu definēta kā ķīniešu. «Microsoft» necentās novērst šo problēmu, tāpēc «inbox.lv», rūpējoties par saviem lietotājiem, to izlaboja. ◆

Citu datumu laikraksti

  • Svinēsim svētkus kopā!

    Šonedēļ mūsu Alūksnes pilsētai svētki! Arī mēs, “Alūksnes Ziņas”, svinam svētkus līdz ar pilsētu, jo mūsu laikraksta interneta portālam...

  • Alūksnes pilsētu jātur stingrās rokās

    Alūksnes pilsētu ir vadījuši vairāki priekšsēdētāji. Šoreiz divi no viņiem izsakās par to, kas pilsētā paveikts viņu laikā, un kādu viņi saredz...

  • Mīlestība nebeidzas aiz sliekšņa

    Kapusvētki. Diena, kad satiekas dzīvie un ar ziediem rokās apciemo mūžībā aizgājušos. Brīdis, kad sirds atveras pagājībai un mīlestībai, arī uz...

  • Dārzs – sirdsmieram un priekam 7

    Dārzs – sirdsmieram un priekam

    Jaunalūksnes pagasta “Kolberģī 34” Sarmīte un Aivars Aizupieši saimnieko kopš 1987.gada. Tad arī iekopts piemājas dārzs un sāktas veidot krāšņās puķu...

  • Iemīlēties Alūksnē

    Alūksnes pilsēta atkal ir svētku gaidās – šovasar Pilsētas svētkus svinēsim no 4. līdz 7.augustam. Tie būs svētki alūksniešiem, pilsētas viesiem un...

  • Alūksnē - dziesmu  spēle “Muļķe sirds”

    Alūksnē - dziesmu spēle “Muļķe sirds”

    “Muzikālais teātris 7” tradicionāli kuplinās Alūksnes Pilsētas svētku pasākumus – šoreiz 6.augustā pulksten 21.00 ar jauno brīvdabas izrādi - dziesmu...