Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Tehnisko apskati rosina veikt reizi divos gados

Portālā “Manabalss.lv” 11.martā tika izveidota Ivo Stieģeļa iniciatīvai par transportlīdzekļu tehniskās apskates veikšanu reizi divos gados. Lai gan šai iniciatīvai tika savākti vairāk nekā 10 000 iedzīvotāju parakstu, tomēr izskatot visus faktorus 12.jūlijā Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) šo iniciatīvu neatbalstīja.

Ir bīstami trūkumi
Rolands Rumba, VAS „Ceļu satiksmes drošības direkcijas” sabiedrisko attiecību speciālists:
Izvērtējot Latvijas autoparku, tā tehnisko stāvokli, satiksmes drošības raksturlielumus, ceļu infrastruktūru un klimatiskos apstākļus, CSDD šobrīd neatbalsta tehniskās apskates periodiskuma maiņu, jo katrs otrais transportlīdzeklis ceļu satiksmē piedalās ar būtiskiem defektiem. To pierāda fakts, ka tehnisko apskati ar pirmo reizi iziet tikai 40-50% automobiļu. Turklāt katru dienu tehniskajā apskatē vidēji 13 auto tiek konstatēti bīstami trūkumi vai bojājumi, no kuriem 8 transportlīdzekļiem bremžu iekārta ir nepieļaujami bojāta, tādējādi radot nepārprotamus draudus satiksmes drošībai un cilvēku dzīvībām. Latvijas autoparks ir viens no vecākajiem Eiropā. Mūsu transportlīdzekļu vidējais vecums ir 13 gadi, savukārt Eiropā vidēji 6-8 gadi. Tāpēc nebūtu korekti salīdzināt Latvijas situāciju ar citām Eiropas valstīm, kur autoparks ir būtiski jaunāks. Satiksmes drošības jomā mēs ieņemam vienu no pēdējām vietām Eiropā. Latvijā 2015.gadā ceļu satiksmes negadījumos bojā gājuši 94 cilvēki, rēķinot uz miljonu iedzīvotāju, kas ir viens no augstākajiem rādītājiem ES. “Zem mums” ir vēl Rumānija un Bulgārija. Pēc Eiropā satiksmes drošības jomā vadošo valstu pētījumiem, neatbilstošs transportlīdzekļa tehniskais stāvoklis ir bijis par iemeslu līdz 20 % ceļu satiksmes negadījumu. Diemžēl arī mūsu ceļu infrastruktūra un tās stāvoklis ir viens no sliktākajiem ES. Pēc Latvijas Valsts ceļu publiskotās informācijas Latvijas asfaltēto ceļu stāvoklis ir kritisks (28% ir sabrukuši un 25% ir sliktā stāvoklī,), 42% grants ceļu ir sabrukuši. Mūsu autoparka reālo tehnisko stāvokli pierāda CSDD ilggadējais pasākums “Tehniskās apskates nakts”, kurās veic auto bezmaksas diagnostiku. Kontrolēs fiksēts, ka 80% transportlīdzekļu ir būtiski vai bīstami trūkumi, bojājumi. Trešo gadu CSDD uz ceļiem veic vieglo automobiļu tehniskā stāvokļa pārbaudes, kontrolējot gaismas ierīču un riepu tehnisko stāvokli - konstatēto defektu apjoms tikai uz diviem nosauktajiem parametriem sasniedz 10%. ◆

Veciem auto - katru gadu
Andis Čibals, “ABB Serviss” valdes priekšsēdētājs:
No vienas puses ir labi, no otras - slikti, ka šī iniciatīva netika atbalstīta. Slikti, jo labām mašīnām tas būtu tikai normāli, ka tehniskā apskate tiek veikta reizi divos gados, bet zinot to, kādas mašīnas pārvietojas pa mūsu ceļiem, ja tās brauks divos gados reizi no skates līdz skatei, tad domāju, ka var gadīties daudz nepatīkamu situāciju satiksmes drošības ziņā. Tiktu radīti draudi gan pašiem autovadītājiem, gan pārējiem satiksmes dalībniekiem, notiktu nelaimes uz ceļiem. Uzskatu, ka mašīnām, kas nav vecākas par septiņiem gadiem, varētu tehnisko apskati veikt reizi divos gadus, bet vecākiem auto vienkārši ir nepieciešams veikt apskati katru gadu, jo tiem ir problēmas gan ar bremzēm, gan rūsēšanu. Turklāt mūsu ceļi ir ļoti nepiemēroti braukšanai, līdz ar to šis aspekts būtiski ietekmē transportlīdzekļu tehnisko stāvokli. Ja arī šī iniciatīva tiktu akceptēta, tā neradītu būtiskus zaudējumus autoservisiem, jo labas mašīnas, kas ir labi uzturētas, tik un tā uz servisiem netiek vestas tik bieži. Bet lūznis paliek lūznis - jo vecāka mašīna, jo par to mazāk rūpējas. ◆

Liels ir ekspluatācijas nodoklis
Raivis
Rozītis - Žagariņš, ikdienā pārvietojas ar automašīnu:
Tehniskā apskate jau nemaksā daudz – liels ir ceļu nodoklis jeb automašīnas ekspluatācijas nodoklis, kā tas šobrīd tiek dēvēts. Ja paliek tikai viens nodoklis, kas jāmaksā divos gados vienu reizi, tad viss ir kārtībā. Bet, ja jāmaksā par diviem gadiem nodoklis, tad uzskatu, ka šim projektam nav lielas nozīmes. Manuprāt, tie 20 eiro, kas jāsamaksā, ejot tehnisko skati reizi gadā, neko nemaina. Protams, vecs auto ļoti reti izies tehnisko apskati ar pirmo reizi. Šiem transportlīdzekļiem atradīs jebkādus defektus - kaut vai to, ka rūsas ir par daudz! Statistikas dati rāda, ka mums Latvijā mašīnas ir vecas - vidēji 13 gadu. Problēma nav tehniskajā apskatē, bet gan mašīnas ekspluatācijas nodoklī. Lūk, to vajadzēja atcelt un vienkārši pielikt pie degvielas nodokļa. Tas būtu pareizs likumprojekts, nevis tāds, ka tehniskā skate jāiziet reizi divos gados. Un tieši tāda sistēma ir citviet, piemēram, Lietuvā un Igaunijā, kur nav ekspluatācijas nodokļa. Varbūt viņiem apdrošināšana ir dārgāka, bet tādu nodokli, ko mēs maksājam, viņi nemaksā. Ja rēķina ekspluatācijas nodokli vieglajai mašīnai, sadalot uz kilometriem, tad gadā ir jānobrauc 100 000, lai “izsmeltu” visu to, ko tu esi samaksājis, bet 100 000 reti kurš nobrauc. Manuprāt, pat uzņēmuma transportlīdzekļi nenobrauc tik daudz, ja nu vienīgi nemitīgi kursē bez apstājas. Privātpersona nobrauc kādus 20 0000 gadā, tāpēc domāju, ka par ekspluatācijas nodokļa atcelšanas iniciatīvu atbalstītāju būtu ļoti daudz. Tiesa, atrast argumentu, kāpēc atcelt šādu likumprojektu, arī būtu ļoti vienkārši, jo no kā tad CSDD izdzīvos. Vieglāk ir pateikt, ka autovadītāji neseko līdzi un “nolaiž” mašīnas līdz pēdējam, kam arī es negribētu piekrist. Diemžēl tā mūsu valstī notiek, valdība nestrādā cilvēkiem, bet tikai sev. Katrs deķīti velk uz savu pusi. ◆

Citu datumu laikraksti

  • Drons – drauds valsts un cilvēku drošībai? 4

    Drons – drauds valsts un cilvēku drošībai?  4

    (Turpinās no 1.lappuses)Bezpilota lidaparātiem jeb droniem kļūstot arvien populārākiem, valdība domā, kā ierobežot šo brīvo lidaparātu lidināšanos....

  • Jauni pasākumi

    Jauni pasākumi

    Nākamās nedēļas nogalē Alūksnē un Apē norisināsies divi nebijuši pasākumi. 16.jūlijā Alūksnē pirmo reizi pulcēsies tūrisma rallija jeb brīvdienu...

  • Vajadzētu kļūt mazliet iecietīgākiem

    Pagājušās nedēļas svētdienas vakarā Engures pagasta kempingā “Abragciema Baloži” kāds puisītis uz brīdi atstāts rotaļājamies ar citiem bērniem smilšu...

  • Gan kungs, gan kalps saviem dziedātājiem 3

    Gan kungs, gan kalps saviem dziedātājiem

    Lai gan katrā sētā un mājā Līgosvētku svinēšanas tradīcijas ir nedaudz atšķirīgas, šķiet, tie tomēr nav iedomājami bez siera, augsta ugunskura un...

  • Horoskopi

    24. – 30. jūnijsAuns ◆ Aktuāli kļūs nekustamā īpašuma jautājumi. Kāds vērtīgs piedāvājums var atrisināt sarežģījušos situāciju. Attiecībās ar darba...

  • Sieru, sieru, Jāņa māte, līgo, līgo! 7

    Sieru, sieru, Jāņa māte, līgo, līgo!

    Rīt malu malās skanēs: “Līgo, līgo!” Kopā vāksies radinieki, draugi, lai nosvinētu latviešiem tik tradicionālus svētkus, kuriem pat vēsturniekiem...