Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Transportlīdzekļu ekspluatācijas nodoklis – pēc izmešu apmēra

Lai valsts budžetā iegūtu papildus 13,35 miljonus eiro, veiktas izmaiņas transportlīdzekļu ekspluatācijas nodoklī - turpmāk ņems vērā arī CO2 izmešu apjomu: jo vairāk izmešu, jo lielāks maksājums. Valdība  nolēmusi atcelt auto un motociklu nodokli, bet palielināt transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli - no 2019.gada tas tiks diferencēts pēc izmešu apmēra.

Lai samazinātu CO2
Annija Novikova, Satiksmes ministrijas Autotransporta departamenta direktora vietniece
Ņemot vērā, ka paredzēts atzīt par spēku zaudējušu likumu “Par vieglo automobiļu un motociklu nodokli”, likmes tiek pārskatītas, lai kompensētu vieglo automobiļu un motociklu nodokļa atcelšanu. Lai nodokļa likmju paaugstinājums būtu samērīgs, transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmes tiek palielinātas, ņemot vērā patēriņa cenu indeksa izmaiņas. Tādējādi transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmes tiek paaugstinātas par 7,4 procentiem. Likumprojekts paredz transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmi piemērot atkarībā no automobiļa radītā oglekļa dioksīda izmešu daudzuma, jo Latvijā ir vienas no lielākajām CO2 emisijām jauniem, pirmo reizi reģistrētiem automobiļiem. Lai arī pēdējos gados ir novērojama pozitīva tendence vidējam CO2 samazinājumam, tomēr, lai izpildītu turpmākos Latvijai dotos uzdevumus siltumnīcefektu izraisošo gāzu samazināšanai, ir nepieciešama būtiska autoparka struktūras izmaiņa. Tāpēc tādu transportlīdzekļu lietošana, kuriem ir mazas CO2 emisijas, būs finansiāli izdevīgāka. Šāda transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa aprēķināšanas maiņa varētu rosināt izvērtēt transportlīdzekļa efektivitāti un stimulēt iedzīvotājus, uzņēmējus izvēlēties videi nekaitīgākus transportlīdzekļus. Savukārt vecākiem transportlīdzekļiem, par kuriem CSDD nav informācijas par izmešu daudzumu, transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likme tiks veidota, summējot transportlīdzekļa motora jaudu, motora tilpumu un transportlīdzekļa pilnu masu. Bet transportlīdzekļiem, kuriem nav pieejama informācija par motora jaudu un/vai masu, nodokļa likme tiks aprēķināta pēc esošās kārtības - pēc transportlīdzekļa pilnas masas. ◆

Nepieklājīgas un rupjas izmaiņas
Hardijs Puriņš, autovadītājs no Alūksnes novada
Šābrīža situācija ir tāda, ka auto uzturēšanu nevar nosaukt ne par lētu, ne arī par pārlieku dārgu prieku. Ja tiks veiktas izmaiņas tā, kā to sola Satiksmes ministrija, tad tas būs nepieklājīgi un rupji, aizskarot tos auto īpašniekus, kas brauc ar ne pārāk veciem auto, izvēloties benzīna vai jauktos benzīngāzes dzinējus. To visu vajadzētu kontrolēt un sankcijas piemērot, mērot CO2 dzīvajā katram automobilim individuāli pie apskates veikšanas CSDD, nevis balstīties uz datiem, kas iegūti pirms “padsmit” gadiem rūpnieciski jauniem auto. Līdzīgi ir ar jauniem auto, kas ir ar grieztajiem katalizatoriem un čipotajiem dzinējiem vai ar dažādiem atslēgtiem ierobežotājiem. Ja pareizi saprotu, tad grasās atvieglot auto tirgotāju dzīvi, piegriežot skābekli tiem, kuri ir izvēlējušies braukt ar vecākas paaudzes auto. Domājot par mūsu valsts CO2 un gaisa piesārņojumu, uzskatu, ka pie mums viss ir normas robežās. Pat ja pieņems nodevas palielināšanu, nekas būtiski nemainīsies. Cilvēki turpinās braukt tieši tāpat, jo īpašnieks, ja ir iegādājies auto, tad darījis to aiz vajadzības pārvietoties. Tā kā pats ikdienā ar auto pārvietojos pietiekami daudz, pat ja nodevas būs lielākas, tas man neko nemainīs, jo auto tik un tā būs, un nāksies vien maksāt vairāk. Manuprāt, 90 % no tā, ko mēs maksājam pašreiz, jau ir tikai valdības peļņa, jo jau saknē tiek pamatots, ka galvenais iemesls, kāpēc šādas izmaiņas plāno, ir deficīts valsts budžetā: vajag vēl un vēl! ◆

Tas ir kārtējais bizness
Anta Baidekalne, automehāniķe no Alūksnes, strādā Rīgā
Ja godīgi, mans viedoklis ir divējāds. Es saprotu, ka tas liek padomāt par to, lai viss kļūtu ekoloģiskāks. Lai arī transportlīdzekļus iegādātos ekoloģiskākus, lai cilvēki domātu, ko mēs elpojam. Bet tajā pašā laikā valdība nedomā par kārtējiem izdevumiem, kas cilvēkiem radīsies. Es tādās politiskās lietās nejaucos iekšā, jo saprotu, ka te vairāk vai mazāk ir diezgan savtīgi nolūki. Mūsu valdība domā par stāvokli, kā tas viss izskatās no malas. Tas ir pozitīvi, domājam par nākotni un tā tālāk, bet, ņemot vērā mūsu algu sistēmu un visu, kā tiek vērtēts pats cilvēks Latvijā, tad es šo likumu neatbalstu. Nezinu, vai manai mašīnai nodoklis mainīsies, bet, protams, būs cilvēki, kam tas noteikti palielināsies. Kad publiskajā telpā parādījās raksts, ka šādu likumu vēlas pieņemt, tika minēti pieci seši piemēri par to, ka daudzām mašīnām nodoklis paliks zemāks, bet, protams, tā bija kārtējā cilvēku muļķošana. Es vairāk sliecos uz to, ka tas ir bizness, lai cilvēkiem pierādītu, ka viņiem vajag pirkt dārgās, ekoloģiskās mašīnas, un kārtējais veids, kā valstij nopelnīt. Bet pie mūsu apstākļiem jau nevar atļauties dārgus auto! Ir daļa latviešu, kas pērk dārgas automašīnas statusa pēc, un ir daļa iedzīvotāju, kas iegādājas automašīnu, jo ir lēta, ar to var pārvietoties un tai ir lētas detaļas. Izmaiņas par jaunas nodevas ieviešanu 10 eiro dienā vai 1000 eiro gadā – Latvijas iedzīvotājiem par braukšanu Latvijā ar ārvalstīs reģistrētiem vieglajiem auto, manuprāt, ir kā punkts uz i. Ņemot vērā, ka ļoti daudzi latvieši strādā ārzemēs, jo Latvijā nevar atrast darbu, viņi nopērk auto tur. Tajā pašā laikā viņi vēlas atbraukt uz Latviju. Protams, viņi brauks ar to auto, kas iegādāts citviet. Viņi taču nebrauks uz Latviju, nepirks šeit auto un nereģistrēs. Domāju, ka šīs nodevas ieviešana ir pilnīgs absurds. ◆

Citu datumu laikraksti

  • Skolotājs kā draugs 7

    Skolotājs kā draugs

    Bejas pamatskolas sākumskolas klašu skolotāja Lidija Stebere izpelnījusies vislielāko atzinību  Alūksnes un Apes novadu laikraksta “Alūksnes Ziņas”un...

  • Simfoniskā orķestra koncerts un Dailes teātra viesizrāde

    Simfoniskā orķestra koncerts un Dailes teātra viesizrāde

    Oktobris Alūksnē kultūras pasākumos ienesīs izsmalcinātu, klasisku un kvalitatīvu noskaņu. 2.oktobri Alūksnes Kultūras centrā sagaidīsim ar...

  • Kalnu riteņbraucēji noslēdz sezonu

    Ar seriāla “SEB MTB” pēdējo posmu un “Hānjas 100” sacīksti lielākā daļa Alūksnes riteņbraucēju liek punktu šai sezonai. Beidzies viens no Latvijas...

  • Pirts apmeklējums – dvēselisks piedzīvojums 4

    Pirts apmeklējums – dvēselisks piedzīvojums

    Alsviķu pagasta Karvā “Saulainajos Ziemeļos”, pīlādžogu ieskauta, Vaidavas upes krastos atrodas Mudītes Blusiņas izlolota pirtiņa. Mazā un omulīgā...

  • Sācies rudens  gadatirgu laiks

    Sācies rudens gadatirgu laiks

    Svētdien, 25.septembrī, Apes pilsētā notiks tradicionālais Pierobežas rudens gadatirgus. Dažādas saimniecībā noderīgas lietas, stādus, pārtiku,...

  • Cinisms nav pieaugšanas pazīme

    Pirms kāda laika man nozaga velosipēdu. Tādu, kuru it kā nemaz nebūtu vērts zagt – manu veco un sirdsmīļo “Turist”, kuru pirku “latgalītē” par 20...