Pēdējā laikā notikušie satiksmes negadījumi liecina, ka aizvien vairāk gājēju ir apdraudēti, šķērsojot gājēju pāreju.
Pēdējā laikā notikušie satiksmes negadījumi liecina, ka aizvien vairāk gājēju ir apdraudēti, šķērsojot gājēju pāreju. Nesen par satiksmes negadījumu upuriem, šķērsojot ielu pa gājēju pāreju, kļuvuši vairāki skolēni.
Piemēram, pērnā gada nogalē ceļu satiksmes negadījumā Jēkabpilī uz gājēju pārejas sabrauca desmitgadīgu zēnu, šogad Daugavpilī auto notrieca 6.klases skolnieci, kas no gūtajām traumām slimnīcā mira, pirms dažām nedēļām Ogres rajona Ķegumā vieglā automašīna uz gājēju pārejas notrieca 10 gadus vecu meiteni, kas dzīvību zaudēja negadījuma vietā.
Vaino spilgto sauli
Statistika vēsta par daudziem līdzīgiem negadījumiem. Kādi tad ir negadījuma iemesli? Iespējams, dažkārt autovadītājs tumsā gājēju nav pamanījis. Taču nav attaisnojams, ka autovadītājs, ignorējot ceļa zīmi "Gājēju pāreja", nav apstājies, lai viņu palaistu un nav pat samazinājis braukšanas ātrumu. Pēdējā no pieminētajiem gadījumiem Ķegumā autovadītājs aizbildinājies ar to, ka saule apžilbinājusi acis, tālab gājēju nav pamanījis. Vainīgo lai izvērtē policija un tiesa, bet svarīgākais ir apzināt briesmu cēloņus, lai katrs pats sevi pasargātu no bīstamas situācijas uz gājēju pārejas.
Taču autovadītājs nedrīkst aizmirst Ceļu satiksmes noteikumu (CSN) 111. punktu. "Vadītājam, tuvojoties neregulējamai gājēju pārejai, jāsamazina braukšanas ātrums vai jāaptur transportlīdzeklis, lai dotu ceļu gājējam, kas šķērso brauktuvi pa gājēju pāreju vai iziet uz tās, ja viņš varētu tikt traucēts vai apdraudēts", ar piebildi – "atceries, uz neregulējamas gājēju pārejas gājējiem ir priekšroka". Apzinīgs autovadītājs šos nosacījumus ievēros un izpildīs. Lai veicinātu vadītāju apzinīgumu un gājēju drošību, pēdējos gados Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) speciālās akcijās pieklājīgākajiem autovadītājiem pat ir dāvinājusi balvas par apstāšanos pie gājēju pārejas, lai palaistu gājēju.
Labāk pagaidīt
Arī gājējiem CSN 15. punkts vēsta, ka viņiem brauktuve jāšķērso pa gājēju pārejām, bet, ja to nav, tad krustojumos. Taču nereti gājējam šī apziņa, ka uz gājēju pārejas tieši viņš ir karalis, var kļūt par lielas nelaimes cēloni. Piemēram, nerēķinoties ar tuvojošos auto, viņš pēkšņi sāk iet pāri ceļam un izraisa sadursmi, kurā pats neapšaubāmi ir lielākais cietējs. Tādēļ, pirms uzsākt brauktuves šķērsošanu, gājējam vispirms ir jāizvērtē situācija – vai auto paspēs nobremzēt pirms gājēju pārejas, vai gājējs būs pamanīts un vai viņu neaizsedz kāds šķērslis. Ir situācijas, kad pirms pārejas varbūt labāk tomēr pagaidīt, līdz mašīna aizbrauc, un tad doties pāri ielai. Nekādā gadījumā nedrīkst skriet pāri ielai, daudziem tas beidzies liktenīgi.
Bojā gājuši 12 bērni
CSN 112. punkts autovadītājiem norāda: "ja transportlīdzeklis apstājies vai stāv pirms neregulējamas gājēju pārejas, citu transportlīdzekļu vadītāji var turpināt ceļu tikai tad, kad ir pārliecinājušies, ka transportlīdzekļa priekšā neatrodas gājēji". Šajā situācijā īpaši jāuzmanās, šķērsojot brauktuvi ar vairāk nekā divām kustības joslām, jo nereti priekšā apstājusies automašīna aizsedz gājēju uz brauktuves, un, turpinot braukšanu, var notikt sadursme. Līdzīgi gājēju var nepamanīt, jau vadītājs veic apdzīšanas manevru. Tālab uzmanīgiem jābūt gan autovadītājiem, gan gājējiem.
Pērn ceļu satiksmes negadījumos ievainoti 1657 gājēji, no tiem 323 bērni. Savukārt bojā gājuši 186 gājēji, no kuriem 12 bijuši bērni.
CSDD reģionālo sabiedrisko attiecību speciālisti Ilzi Nogobodi
uzklausījusi Ginta Alberte