Vai pacients jutīsies drošāk?

Darina Bagņana, Veselības inspekcijas eksperta palīdze
Pēc dažām stundām tiek izsaukta
atkārtoti
Tas ir labs jauninājums medicīnas sistēmā. Esmu saskārusies ar vairākiem gadījumiem, kad pacients izsauc ātro palīdzību un netiek vests uz slimnīcu, jo viņa veselības stāvoklis netiek novērtēts kā pietiekami smags transportēšanai uz stacionāru. Gadās, ka pēc dažām stundām ātrā medicīniskā palīdzība tiek izsaukta atkārtoti jau tajā pašā dienā, citi nogaida un dara to nākamajā dienā. Ir labi, ja blakus ir radinieks vai paziņa, kas var novērtēt situāciju objektīvi no trešās personas skatpunkta, jo pats pacients jūtas aizskarts un atstāts novārtā. Tad notiek tā, ka šī trešā persona arī atkārtoti izsauc neatliekamo medicīnisko palīdzību. Un kā par brīnumu - šis otrs izsaukums parasti izrādās pamatots. Tāpēc, manuprāt, ir pat ļoti labi, ka ir ieviestas šādas izmaiņas.
Katrā ziņā nenāktu par ļaunu apmeklēt pacientus mājas vizītēs, ja viņiem iepriekšējā dienā ir atteikta transportēšana uz stacionāru. Ģimenes ārsts to nekādi nevar uzzināt, ja vien pats slimnieks vai kāda viņa uzticības persona par to personīgi vai telefoniski ārstu neinformē. Pārbaudīt, vai ir bijušas vizītes, ir ļoti vienkārši - katrs atbildīgs ārsts vienmēr veic ierakstus pacientu ambularorajās medicīnas kartēs.
Jaunā sistēma palīdzēs pacientiem justies drošāk, un, galvenais, viņi nejutīsies pamesti. Bieži vien tā jūtas tieši vecāki cilvēki, un ir grūti, ja blakus nav šīs uzticības personas. Ārsts, kurš interesējas par pacientu, iegūst arī pacienta uzticību, un viņu savstarpējā komunikācija krasi ulabojas.

Arita Prindule, ģimenes ārste

Veicinās pacientu nedisciplinētību
Cilvēks, kurš izturas atbildīgi pret savu veselību, pats būs ieinteresēts sazināties ar ģimenes ārstu. Ir cilvēki, kuri nemaz nevēlas, lai viņiem zvana. Varbūt nākamajā dienā daudziem tas vairs nav aktuāli, bet mums būs šie pacienti jāapzvana un varbūt pat jābrauc mājas vizītēs. Tas viss aizņems laiku, tāpēc cietīs apzinīgie pacienti, kuri ir pieteikuši vizīti. Lai aizbrauktu, piemēram, pie trīs pacientiem, man paietu ļoti ilgs laiks, jo man nav palīgu. Viena vizīte ziemas apstākļos jau aizņemtu pusotru stundu. Kurš tad pieņems pacientus pa to laiku?
Ja hronisks pacients nenāk pie ģimenes ārsta, mēs viņu nevaram piespiest. Akūtas situācijas ir akūtas, taču nereti hroniskie slimnieki tikai sauc “ātros”, bet tā vietā viņam laikus būtu jāaiziet pie ģimenes ārsta un jādabū medikamenti.
Atbildība tiek it kā uzvelta ārstam, taču cilvēkam pašam arī būtu jārūpējas par savu veselību. Man bieži cilvēki zvana, ka ir izsaukuši ātro palīdzību, un jautā, ko tagad darīt. Ir cilvēki, kuri paši atsakās braukt uz slimnīcu. Mums tad būs tādiem jāzvana, viņi jāmeklē, pat tad, ja viņi to negrib. Tas tikai veicinās pacientu nedisciplinētību. Pagaidām šī sistēma vēl nav izmantota, tāpēc es nezinu, kā tas notiks, taču zinu tikai to, ka mums pa e-pastu tiks atsūtīta informācija, ka tāds un tāds pacients izsaucis ātro palīdzību, bet nav ticis nogādāts slimnīcā.
Nevienu nevar piespiest ārstēties! It kā visi būtu atbildīgi par cilvēka veselību, bet ne pats pacients.

Liene Andžela Martuzāne, alūksniete

Ne vienmēr ārstu var sazvanīt
Tas būtu pareizi, jo ne vienmēr ģimenes ārstu var sazvanīt. Man personīgi viņu ir ļoti grūti sazvanīt. Pašlaik dzīvoju Rīgā un tur arī ir mans ģimenes ārsts. Man ar viņu ir ļoti labas attiecības un visu varu izrunāt. Man arī nekad nav gadījiies saukt ātro palīdzību.
Jaunā kārtība gan būs milzīga slodze ģimenes ārstam. Piemēram, Rīgā attālumi ir ļoti lieli. Kad tad ārsts būs uz vietas? Līdz ar to cietīs arī citi pacienti. Veci cilvēki, protams, priecāsies, ja ārsts pie viņiem atbrauks un interesēsies. Bet ir arī tādi, kuri, pat ja varētu, tik un tā neiet pie ģimenes ārsta. Ar šādu likumu jau viņus nepiespiedīs iet. Tā būs tikai papildu slodze ģimenes ārstam. Cilvēks neapmeklē ārstu un nokļūst slimnīcā! Manuprāt, liela problēma ir tieši komunikācijas trūkums. Tieši tāpēc arī iznāk tādas situācijas, ka cilvēks neuzticas savam ārstam, tāpēc zvana uzreiz ātrajai palīdzībai. Varbūt situācija nav tik nopietna, bet viņš nav par to runājis ar savu ārstu un tik zvana uzreiz “ātrajiem”. Ja cilvēkam un ārstam nebūs šīs komunikācijas, tad viņš var turpināt zvanīt tikai “ātrajiem”. Būtu labi, ja ārsts pacientam piezvanītu, ja arī viņi neko daudz neizrunātu. Cilvēks vismaz sāktu ārstam uzticēties, ja justu, ka viņš ir ieinteresēts pacienta situācijā.
Es, protams, arī pati sarunāju tikšanos ar ārstu, taču viņu ir grūti sazvanīt. Dažreiz man šķiet, ka būtu labi, ja ārsts man piezvanītu, bet cik tad viņš ilgi sēdēs un zvanīs?

Citu datumu laikraksti

  • Alūksne īsumā

    Alūksne Kultūras ministrijas konkursā par valsts finansējuma piešķiršanu nacionālā muzeja krājuma uzturēšanai un izmantošanai pašvaldību projektu...

  • Ziedojumi atceļo uz Alūksni

    Akciju sabiedrību “Latvenergo”, “Sadales tīkls” un “Latvijas elektriskie tīkli” darbinieki jau trešo gadu vāc ziedojumus, kuri paredzēti tieši...

  • Var mainīt vēlēšanu iecirkni

    Centrālā vēlēšanu komisija vēlētājiem ir izsūtījusi vēstules ar informāciju, kura iecirkņa sarakstā iekļauts un kur atrodas katra vēlētāja iecirknis....

  • Sagaidīt sirdīs mieru

    Marta otrajā pusē Alūksnes Sv. Bonifācija Romas katoļu baznīcā ieradās jauns priesteris Andrejs Trapučka. Pirms tam viņš kalpoja Ogrē, bet nu ir...

  • Maksāt dārgāk vai slimot?

    Latvijā jau modušās un manītas pirmās ērces, novērojuši dabas pētnieki. Izbadējušās un alkās vairoties tās meklē upurus un mielojas ar to asinīm....

  • Afiša

    22.martā 18.00 Ernsta Glika Alūksnes Valsts ģimnāzijas sporta zālē - koncerts “Alūksnes pilsētas sākumskolai - 20”. 22.martā 19.00 Māriņkalna...

  • Nāc, topi par zaķi!

    Alūksnes Bērnu un jauniešu centrs piedāvā pavasara iespēju jauniešiem būt radošiem un darboties pašiem, veidojot savu ikdienu un svētkus tādus, kā...

  • Horoskopi

    Horoskopi 22. – 28. marts Auns Neparedzēti, taču patīkami pārsteigumi. Radīsies jaunas sajūtas. Vēlme pēc sabiedrisku pasākumu apmeklējuma....