Vai paliksim bez sabiedriskā transporta?

Pasažieriem Vidzemes un Zemgales reģionā jau visai drīz var nākties samierināties ar vietējo reģionālo pārvadājumu samazināšanos – nesegto pagājušā gada zaudējumu dēļ reģionālajiem pārvadātājiem jau aprīlī var rasties grūtības turpināt darbību. Tas skar arī SIA “Vidlatauto”.

Esam par to rakstījuši arī sūdzību KNAB
Vidzemes plānošanas reģiona sabiedriskā transporta plānotājs Lotārs Dravants norāda, ka Vidzemes plānošanas reģionam saistību izpildei pret pasažieru pārvadātājiem reģionālās vietējās nozīmes maršrutos 2013.gada prognozē pietrūkst 1 077 060 latu. Jau patlaban Vidzemes plānošanas  reģions par 2012.gadu ar reģionālajiem pasažieru pārvadātājiem nav norēķinājies aptuveni 490 000 latu apmērā. Pasūtītāji joprojām nav norēķinājušies ar vietējiem reģionālajiem pasažieru pārvadātājiem par 2012.gadu, un krasi ir samazinātas dotācijas 2013.gadā. Līdz ar to pastāv draudi, ka ar 1.aprīli pasažieriem vairs nebūs pieejami pilnā apjomā pakalpojumi Vidzemes reģionā.
“Mums vienkārši nebūs naudas degvielas iegādei, un arī darbinieki nesaņems algas,” saka E.Strickis. Viņš informē, ka šobrīd līgums ir noslēgts ar Vidzemes plānošanas reģionu. “Līgums paredz, ka mums tiek atmaksāti zaudējumi. Agrāk, kad dotācijas piešķīra Autotransporta direkcija, sistēma bija centralizēta. Šobrīd sistēma ir tāda, ka direkcija piešķir naudu reģiona plānošanai un mēs ietilpstam Vidzemes plānošanas reģionā. Tur ietilpst Valmieras, Valkas, Gulbenes, Alūksnes, Madonas un Cēsu bijušie rajoni. Problēma ir tā, ka nauda tiek sadalīta par labu Cēsīm un Valmierai. Mazie pārvadātāji, Gulbene, Madona un mēs, Alūksne, stāvam pretī Cēsīm un Valmierai. Esam par to rakstījuši arī sūdzību KNAB. Uzskatu, ka te ir iesaistīta politika. Mīnuss ir tas, ka naudas sadale nav vienās rokās, bet pa pieciem reģioniem. Katram reģionam iedod naudiņu, bet, kā to naudu sadala, tā jau ir katra reģiona paša darīšana. Tā, piemēram, Latgales reģionā ir nevis parāds, bet 200 000 latu pārmaksa! Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Edmunds Sprūdžs tur ir mecenāts un nauda tika maksāta avansā. Viņi ne par ko nesūdzas, atzīst, ka valstī kopumā situācija ir štruntīga, bet viņiem viss ir labi. Mēs vēlamies, lai direkcija atkal pārņem vienoto vadību,” teic E.Strickis.
Satiksmes ministrija un Autotransporta direkcija, komentējot pārvadātāju paustās bažas, atzīst, ka ātru risinājumu esošajai situācijai nesola, jo lēmums par nepieciešamo papildu budžeta līdzekļu piešķiršanu vēl būs jāpieņem valdībai. Tomēr abas institūcijas ir pārliecinātas, ka pastāvošās problēmas var atrisināt, pārvadājumus plānojot centralizēti. Šādu risinājumu, savukārt, noraida plānošanas reģioni, kuri ir pārliecināti, ka maršrutus jāturpina plānot reģionu līmenī.

Mūsu ceļu apstākļi atšķiras
Vidzemes plānošanas reģiona administrācijas vadītāja Guna Kalniņa-Priede uzsver, ka vietējiem pārvadātājiem pieejamais finansējums nedod iespēju Vidzemes plānošanas reģionam izpildīt likumdošanas prasības par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu iedzīvotājiem, dodot tiem iespēju apmeklēt izglītības un ārstniecības iestādes, valsts un pašvaldību institūcijas, kā arī darbavietas. G.Kalniņa-Priede vēstulē, kas adresēta Satiksmes ministrijai un Autotransporta direkcijai, norāda, ka, salīdzinot ar pagājušo gadu, Vidzemes plānošanas reģionam šogad piešķirtā kompensācija ir samazinājusies par 22 procentiem - līdz 128,8 tūkstošiem latu mēnesī. Plānošanas reģionu pārstāvji arī noraida ministrijas un direkcijas kritiku, ka esošā finanšu trūkuma problēma esot skaidrojama ar neveiksmīgu līdzekļu izlietojuma plānošanu. “Lai gan diskusijās kā piemērs tiek minēts Kurzemes reģions, kurš ir spējis iztikt ar pieejamo finansējumu, uzskatu, ka šādi salīdzināt reģionus nav pareizi – to, cik rentabli ir pārvadājumi konkrētā reģionā, ietekmē daudzi faktori, kurus pārvadātāji un pašvaldības ietekmēt nevar,” saka  Zemgales plānošanas reģiona  sabiedrisko attiecību speciālists Juris Kālis.
E.Strickis uzsver, ka ir absurdi sadalīt naudu, neņemot vērā attiecīgās vietas ceļu apstākļus. “Mums pārmet, ka mēs esam nelietderīgi izmantojuši līdzekļus, taču kā var nesaprast, ka mūsu ceļu apstākļi atšķiras, piemēram, no Kurzemes! Lai viņi atbrauc un paskatās, kādi mums šeit ir laika apstākļi, un tad spriež par degvielas patēriņu! Alūksnei uz vienu kilometru dotē 17 santīmus! Mēs aicinājām L.Dravantu, lai viņš atbrauc uz šejieni un paskatās, kādi šeit ir ceļi, un paskaidro, kāpēc ir radusies situācija, kurā vairāk saņem tie, kam ir mazāk zaudējumu. Viņš gan pie mums tā arī neatbrauca,” stāsta E.Strickis.

Grimstam arvien lielākos parādos
 Lai arī 2013.gada plānā nav paredzēts slēgt nevienu maršrutu, Vidzemes plānošanas reģiona attīstības padomes priekšsēdētājs Nikolajs Stepanovs pieļauj, ka gadījumā, ja situācija neuzlabosies, citas iespējas vairs nebūs. “Grimstam arvien lielākos parādos, un, ja situācija turpināsies tādā pašā garā, baidos, ka drīz gaidāms mazo pārvadātāju bankrots un atsevišķu maršrutu slēgšana,” saka N.Stepanovs.
E.Strickis uzsver, ka tik lielas problēmas ir saistītas tieši ar N.Stepanova ieviesto politiku. “Kā gan viņš var regulēt, būs man bankrots vai nebūs? Janvārī Alūksnes novada Attīstības padomē viņš piedāvā parakstīt variantu par līdzekļu sadali un visi to paraksta, jo, lūk, Stepanovs taču to piedāvā! Rezultātā mūsu SIA “Vidlatauto” dotācijas ir 7,6 %”, turpretī AS “CATA” saņem 25 %. Tas nozīmē, ka uz vienu kilometru, kā jau minēju, SIA “Vidlatauto” saņem dotācijas 17 santīmu apmērā, bet Cēsu AS “CATA” uz kilometru saņem 27 santīmus. Tā rezultātā mums nav līdzekļu, jo spējam tikai mazliet samaksāt par degvielu. Kāpēc gan tiem, kuriem ir lielāki pārvadājumi, lielāki uzņēmumi, tiek atvēlētas arī lielākas dotācijas? Uzskatu, ka Stepanovs gatavojas vēlēšanām un mazajos novados viņš grib taisīt kādas demagoģijas un akcijas. Ja viņu izvēl, Alūksnes novads viņam var piešķirt vienu balsi, Gulbene un Madona arī vienu, bet Cēsīs un Valmierā katrā novadā ir aptuveni sešas balsis. Stepanovam ir izdevīgi atbalstīt tos, kuri viņam var piedāvāt vairāk balsu,” viņš saka.
19.martā E.Strickis kopā ar darbiniekiem piedalīsies piketā pie Saeimas. “Otrdien devos uz Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas Vidzemes sekcijas sēdi, taču nekas netika atrisināts, pats Stepanovs nebija ieradies. Tikai izstrīdējāmies un ne pie kāda risinājuma nenonācām, tāpēc dosimies uz piketu,” viņš saka.

Citu datumu laikraksti

  • Notiks tradicionālais slēpojums

    Alūksnes novada ziemas sporta centrā „Mežinieki” 2.martā notiks tradicionālais slēpojums „Alūksne 2013”. Šīm sacensībām rit jau trešais gadu desmits,...

  • Horoskopi

    22. – 28.februārisAuns Brīvdienas tiks pavadītas jaukā ģimeniskā atmosfērā. Var nākties darīt darbus, kuri nepadodas tik labi, kā gribētos....

  • Meklē “Gada lauksaimnieku”

    Starptautisks konkurss Pasaules Dabas fonds sadarbībā ar Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centru izsludina konkursu “Gada lauksaimnieks...

  • Nospiež parādu nasta

    Janvārī Alūksnes novada iedzīvotāju parāds par siltuma piegādi, salīdzinot ar pagājušā gada janvāri, palielinājies par 11 procentiem un sasniedz 60...

  • No pilsētas intensīvi izved sniegu

    Lai uzlabotu satiksmes drošību autovadītājiem un gājējiem, no Alūksnes ielām tiek izvests sniegs. Abos tranzīta ielu maršrutos sniegu izved VAS...