Var patikt vai nepatikt, bet otru tādu nav

Šo mākslinieku talanta dzirksts katra par sevi Latvijā ir oriģināla, tomēr neatkārtojams ir tieši viņu tandēms, kad publikas priekšā divi Māri stājas kopīgā priekšnesumā.

Šo mākslinieku talanta dzirksts katra par sevi Latvijā ir oriģināla, tomēr neatkārtojams ir tieši viņu tandēms, kad publikas priekšā divi Māri stājas kopīgā priekšnesumā.
Gluži tāpat kā tas notiek ikdienā, dodoties uz skatuves, arī intervijai Māris Balaško piekrīt tikai tad, ja saruna vienlaikus noris arī ar viņa kolēģi un reizē menedžeri - Māri Pūri.
"Mēs esam divi Māri," iesāk viens no dueta, bet otrs turpina: "Viens ir Māris Pūris. Aktieris un stepa dejotājs." "Bet otrs - Māris Balaško, kurš spēlē elektronisko akordeonu," piebilst pirmais. Šādā savdabīgā saspēlē viņi arī turpina atbildēt uz jautājumiem.
Deju "atšķaida" ar mūziku
Kopā uz skatuves viņi ir jau sesto gadu. Šobrīd abu mākslinieku interešu pārstāvis un menedžeris jeb lietu kārtotājs ir Māris Pūris. "Tagad ir tādi laiki, kad šāds cilvēks ir nepieciešams. Mēs sadarbojamies, un es, protams, viņam uzticos. Jau sesto gadu strādājam kopā, un viņš mani nav pievīlis, tāpat kā es viņu," skaidro M.Balaško un turpina, ka, runājot par katru no viņiem un jo īpaši - par abiem kopā, būtiskākais ir tas, ka viņi var patikt vai nepatikt, bet otra tāda dueta nav.
"Līdz tam mēs darbojāmies atsevišķi," atceras M.Pūris. Vēlāk ar Dailes teātra direkcijas atļauju kamerzālē mākslinieku duets izveidoja programmu, kurā Māra Pūra deju ar mūziku "atšķaidīja" akordeonists Māris Balaško. Tā aizsākusies veiksmīga radošā sadarbība, kurai šodien jau ir starptautisks skanējums.
Nedrīkst palikt uz vietas
Mākslinieku duets darbojas dažādās jomās. Komandā viens ir aktieris, stepa dejotājs un producents. Vienlaikus viņš ir arī konferansjē jeb vakara vadītājs. Savukārt otrs uz skatuves spēlē akordeonu, bet kopējā darbībā viņam lieti noder iegūtā skaņu režisora izglītība. Viņš mācījies kompozīciju, kā arī Kanādā apguvis teatrālo vokālu. Skaņdarbi, kurus dzird klausītāji, lielākoties ir paša mākslinieka veidotas kompozīcijas, aranžējumi.
"Tā mēs "mētājamies" pa pasauli un cenšamies kaut ko paveikt," saka M.Pūris. "Ikvienā jomā ir nemitīgi jāattīstās, nedrīkst palikt uz vietas," viņu papildina otrs mākslinieks.
Ieklausoties akordeona skaņās, varot saklausīt izpildītāja pasaules uztveri. To, kādu viņš redz šo pasauli. Tas var patikt vai nepatikt, bet lielākajā daļā gadījumu klausītāji to novērtē.
"Mēs ikdienā visi skrienam. Steigā viens no otra esam atsvešinājušies," vērtē M.Pūris. Talantīgi radītā mūzika ļauj uz notikumiem un laiku paskatīties citām acīm.
Kopija nepārspēs oriģinālu
Māksliniekiem vairākkārt izteikuši apbrīnu viņu idejai par sadarbību. Varbūt arī šķiet dīvaini, ka pagaidām neviens mākslinieks nav uzstājies ar līdzīgiem priekšnesumiem. Tomēr jāatzīst, lai vai cik veiksmīga būtu kopija, tā nekad nepārspēs oriģinālu.
Māris Balaško veido savdabīgus skatuves ceļa pierakstus. Pēc katra koncerta vai uzstāšanās viņš precīzi piefiksē - datumus, notikumus, firmas. Vaicāts, vai būs grāmata, viņš skaidro, ka to drīzāk varētu dēvēt par hronikas veidošanu.
Zinot, ka nereti radošos kolektīvos starp kolēģiem mēdz rasties spriedze, vaicāju, kā viņiem klājies šo sešu gadu laikā. Menedžeris smaidot atjoko: "Nu paskatieties uz viņu. Kā uz viņu var apvainoties? Tur taču pat sist nav kam." Bet tūlīt nopietni paskaidro, ka viņus vieno skatuve un vispirms viņi strādā publikai. Ar pilnu atdevi. Māris priekšnesumu laikā vairākas reizes mainot kreklus, bet ne jau tāpēc, lai uzstāšanās būtu krāšņāka. Iemesls ir cits, - krekls ir slapjš no sviedriem. "Mēs viens otram kanti nerīvējam, jo katrs darām savu darbu," uzsver M.Pūris.
Svarīga maize vai māksla
Cik dažādi ir cilvēki, ar kuriem nākas sastapties, tikpat dažāda ir arī publika, kurai mākslinieki uzstājas. Ir vietas, kur aplausi atskan, tikko nosauc viņu vārdus, tā norādot, ka skatītāji zina, ko gaida nākamajos mirkļos. Citur zālē sēdošie atplaukst reizē ar viņu deju un akordeona skaņām.
"Katrā profesijā ir savas garoziņas. Gan tiem, kuri sēž zālē, gan arī tiem, kuri atrodas uz skatuves. Izskatās jau skaisti. Atbrauc, izkāpj no mašīnām, padejo un aizbrauc. Viņiem aplaudē. Mums arī ir tāda pati garoziņa, varbūt pat vēl rūgtāka dažreiz," vērtē M.Pūris. Ja cilvēkiem būs jāizvēlas - maize vai māksla, viņi pirks maizi. Pretējie gadījumi ir uz vienas rokas pirkstiem saskaitāmi.
"Situācijas ir dažādas, bet sūdzēties nevaram. Piemēram, koncertā Jēkabpilī visas biļetes bija izpārdotas, lai arī turpat otrā krastā notika Marijas Naumovas koncerts," saka mākslinieks.
Citi vaicājot, kāpēc viņi netaisa reklāmas. Atbilde esot vienkārša - kāpēc tas jādara, ja viņi regulāri koncertē. Katra uzstāšanās ir sava veida vizītkarte, kas aiziet apritē.
Žēl, ka viņam tā jāsaka
Kuriozi koncertos rodoties, kad cilvēki nespējot noticēt, ka mūziķis tiešām spēlē bez fonogrammas. "Ar fonogrammām starptautisku atzinību neiegūsi. Ja pirkstiņi tev neskrien, nekā nebūs," kolēģi raksturo viņa producents.
Par starptautiskiem startiem runājot, Māris Balaško uzsver, ka viņš konkursos nekad nav pārstāvējis Latviju kā valsti, jo tā viņam šādas pilnvaras nav devusi.
"Es pārstāvu tikai un vienīgi sevi," viņš atkārto. "Ir daudz mākslinieku, kas brauc par savu naudu, startē un kļūst laureāti," piebilst menedžeris.
"Es pilnībā saprotu, kāpēc Māris uzsver, ka pārstāv tikai sevi. Man žēl, ka viņam ir tā jāsaka. Man žēl šīs valsts," saka Māris Pūris.

Citu datumu laikraksti

  • Aicina pretendēt uz subsīdijām

    Pagājušajā gadā subsīdijas lauksaimniecībā rajona lauksaimnieki saņēma gandrīz 390 tukstošu latu apmērā (ieskaitot subsīdijas par agroklimatisko...

  • Kā atrast draugu internetā

    Šonedēļ žurnālā "Ieva": intervija ar Oļģertu Šalkoni, kurš stāsta, kā iemīlējies Elzā Radziņā.Šonedēļ žurnālā "Ieva": * intervija ar Oļģertu Šalkoni,...

  • Jānim Naglim - jauns bizness

    Tikai žurnālā "Privātā Dzīve" šonedēļ lasiet: Ainars Eisaks pēc cietuma apmeklē skaistumkopšanas salonu.Tikai žurnālā "Privātā Dzīve" šonedēļ...