Veiksmīgs dizains ir kapitāls

Dizains – priekšmetu un vides mākslinieciska projektēšana ir mūsu dzīves neatņemama sastāvdaļa.

Dizains – priekšmetu un vides mākslinieciska projektēšana ir mūsu dzīves neatņemama sastāvdaļa. Ēkas ārējam un iekšējam noformējumam, traukiem, mēbelēm, apģērbam un mazai vizītkartei – visam ir dizains. Tas raksturo ne tikai uzņēmuma vai iestādes, bet arī katra cilvēka gaumes un stila izjūtu.
"Tā ir firmas vizītkarte. Daudzi biznesa cilvēki pilnīgi paļaujas uz mākslinieku, kas rada uzņēmuma "seju": telpu interjeru, logo un reklāmu. Tomēr diezgan bieži pasūtītāji īsti nezina, ko vēlas vai arī neprot to formulēt," stāsta mākslinieks dizainers Ivars Vecāns.
Interjerā Ēģiptes motīvi
Mēbeles var pasūtīt, bet bieži vien tās pērk gatavas, dažādi kombinē un variē. Tomēr ir daudz lietu - apgaismes ķermeņi, kāpnes un to margas, logi un durvis, griesti un grīdas -, ko gatavo speciāli noteiktam interjeram. "Nevar būt pašmērķis pasūtīt ekskluzīvas lietas. Neparastu telpu izskatu var panākt ar vienkāršiem materiāliem, ar interesantu formu. Piemēram, griestiem vienmēr nevajadzētu izmantot standarta materiālus. Samitrinātas reģipša loksnes var izliekt kā slaloma trasi. Tā iespējams izveidot tādu interjeru, kāds nebūs nekur citur," norāda I.Vecāns. Savdabīgi izskatās griesti vai dekoratīva siena no profilēta metāla dēlīšiem.
Ar dizainera palīdzību var izvēlēties piemērotus materiālus biroja ārējam un iekšējam noformējumam. "Tas nebūs dārgāk, ja galdnieks vai cits amatnieks visu nepieciešamo gatavos pēc mākslinieka skices," norāda I.Vecāns.
Nevajag daudz, lai moderns apdares materiāls izceltos uz vienkārša un askētiska fona. "Telpu sienu apdarē vēl arvien populārs ir tekstūru gleznojums. Tas imitē Ēģiptes faraonu kapeņu vai citu senu sienu. Uz tekstūras var būt arī zīmējums. Izmanto vienu vai divus toņus, ko sapludina," akcentē I.Vecāns. Šis paņēmiens ir cieņā kafejnīcās, biroju telpās un arī sadzīves telpās.
Logo brauc, peld un lido
Arvien lielāku vietu firmu darbības popularizēšanā ieņem darbīgā reklāma. "Uz mašīnām var izlasīt ne tikai, kur ko var nopirkt, bet arī par amatniecības, mežizstrādes un citiem pakalpojumiem. Reizēm pārsteidz netradicionālas reklāmas, bet izrādās, ka arī par tām informē braucoša mašīna," secina dizainers. Tā ir mūsdienīga metode, kā reklamēt uzņēmumu. Ar izdomu to var attīstīt. Maijā būs gaisa balonu festivāls. Katram gaisa balonam ir sponsors, kas to izmanto logo reklāmai. Alūksnes un Gulbenes rajonos notiek autorallijs "Sarma", un tā dalībnieku mašīnas kļūst arvien raibākas no reklāmām.
"Jaunās tehnoloģijas dod iespēju izgatavot logo zīmējumu uz sporta krekliņiem, treniņtērpiem vai ekipējuma. Uz plotera griezēja var sagatavot speciālo līmplēvi kaut dažos eksemplāros, lai tā uzliktu firmas logo uz auduma, kam to pēc tam ar karstumu pievalcē klāt. Un tas nebūt nav dārgi," apgalvo I.Vecāns. Pašlaik modernās līmplēves izmanto maz, lai gan tās ir piemērotas mazpilsētu apstākļiem. Tādu logo var uzlikt arī uz liela auduma vai tenta. "Tādu reklāmu var novietot jebkurā vietā, iestiprinot metāla apļos. Tā iespējams radīt viegli pārvietojamu reklāmas formu," skaidro I.Vecāns.
Jau pierasts, ka ar firmas logo izgatavo pildspalvas, pulksteņus, plastmasas maisiņus, T kreklus un citas lietas. Cilvēku fantāzija ir neierobežota. "Ar to nošauj divus zaķus. Lietojot pildspalvas, lietussargus vai plastmasas maisiņus, cilvēki reklamē šo firmu. Turklāt viņiem tās noder praktiski," skaidro mākslinieks.
Vizītkarte "var izpļāpāt"
Pirmo reizi, saņemot paciņu ar vizītkartēm, cilvēks jūtas tāds kā svarīgāks vai arī atvieglots, jo pasniegt to ir vienkāršāk nekā meklēt pildspalvu un papīra strēmeli, lai uzrakstītu savu vārdu, adresi un telefona numuru. Kas strādā lielos uzņēmumos, par vizītkaršu izgatavošanu neuztraucas, jo darbavieta tās izgatavo visiem vienādas ar savu logo, tā veicinot firmas atpazīstamību. Etiķete paredz, ka oficiālajām vizītkartēm ir jābūt uz balta pamata un četrstūra formā.
Citādas ir tās, ko pasūta individuāli. Tad tā ir lieta, kas raksturo cilvēku. Iespējams izmantot dažādus materiālus ar faktūras vai glancētu papīru. Var izvēlēties vairākas krāsas, apaļu, trīsstūra vai sešstūra formu ar savu fotogrāfiju. Tomēr neprasmīga un neatbilstoša izvēle var parādīt arī cilvēka ambīcijas vai sliktu gaumi. "Labāk izskatīsies sietspiedē izgatavotas vizītkartes. Tās ir dārgākas nekā ofseta, bet izskatās reljefas, un ir gaismēnu spēles. Patīk papīrs ar tekstūru, bet uz tā ir jābūt labi salasāmam tekstam," atzīst I.Vecāns. Viņš iesaka vispirms izgatavot vizītkartes maketu un tad izvērtēt tās dizainu.
Daudzi ir apguvuši prasmi izgatavot vizītkartes ar datoru. Bet, ja vien ir iespēja, tad katrs izvēlēsies labāku - iespiestu ofsetā, digitālajā drukā vai sietspiedē. Nav jābūt biznesmenim vai ierēdnim, lai izmantotu vizītkarti. Ar to var informēt atbraukušus ārzemju viesus vai savus paziņas.
"Kad daudz vajadzēs rakstīt lapiņas, tad sāks domāt par vizītkartēm," prognozē dizainers.

Citu datumu laikraksti

  • Nekur nav tik labi kā Jaunlaicenē

    Vēlas saglabāt pagastu Jaunlaicenes pagasta padomes priekšsēdētājai Rasmai Muceniecei martā aprites 20 darba gadi šajā amatā.Vēlas saglabāt...

  • Strūklaku atjaunos par ziedojumiem

    Trešās labdarības akcijas "Strūklaka Alūksnes pils parkam" noslēguma balle pulcēja šī pasākuma organizatorus, rīkotājus un ziedotājus.Trešās...

  • Mājas remontam ir dažādi varianti

    Remonts - tās ir jaunas iespējas, kuras vērts laikus apdomāt un plānot, izsverot, vai tā būs tikai vienas sienas netradicionāla nokrāsošana vai...

  • “Esmu tāds kā citi...”

    Māris Vīgups, divdesmitgadīgs frizieris, ļoti jauns un talantīgs. Jauks cilvēks -tāds kā citi jaunieši. - Māri, kā radās doma - kļūt par frizieri? -...

  • Ansamblī “Atspulgs” meitenes dzied no 1.klases

    Šķiet, ka Alūksnes rajonā un tās apkārtnē "Atspulgs" nav svešs.Šķiet, ka Alūksnes rajonā un tās apkārtnē "Atspulgs" nav svešs. Četras talantīgas...

  • Absolventu diena ģimnāzijā

    25. janvāris - absolventu diena Ernsta Glika Alūksnes Valsts ģimnāzijā.25. janvāris - absolventu diena Ernsta Glika Alūksnes Valsts ģimnāzijā. Tā ir...