Visvairāk negadījumu notiek stāvlaukumos

Ilmārs hamanis:” fotoradari krietni atvieglos policistu darbu, kā arī nepastāvēs korupcijas risks.

Ilmārs hamanis:" fotoradari krietni atvieglos policistu darbu, kā arī nepastāvēs korupcijas risks.
Sabiedrībā daudz tiek diskutēts par jaunumiem, kas vistiešākajā veidā skar ceļu policistus – fotoradari, jaunās ātruma apdrošināšanas polises. Paust savu viedokli par aktualitātēm aicinājām Alūksnes rajona policijas pārvaldes Kārtības policijas biroja 3.nodaļas priekšnieku Ilmāru Hamani.
Vai sagaidīsim fotoradarus arī Alūksnes pusē?
Alūksnē tie būs, bet konkrētu laiku un vietu nevaru pateikt. Zinām, ka Alūksnes rajonam piešķirs trīs fotoradarus un uz ceļiem tie varētu parādīties tuvākā gada laikā. Uzskatu, ka šādus radarus iegādāties bija vērtīgi, to zinu pēc redzētās pieredzes Eiropā. Tas šoferus disciplinēs un ātruma pārkāpēju būs mazāk, jo nevarēs konkrēti zināt, kurā vietā radars uzstādīts, tāpēc būs jāuzmanās. Šis radars fiksēs pārkāpumu, un ar uzņemtās fotogrāfijas palīdzību varēsim uzlikt sodu automašīnas īpašniekam. Tas krietni atvieglos policistu darbu, kā arī nepastāvēs korupcijas risks. Mūsu rajonā uz autoceļa Rīga - Veclaicene jau ir uzstādīts radars, kas mēra transportlīdzekļa ass slodzi un fiksē braukšanas ātrumu. Šim radaram tikai nav uzstādīta iekārta, kas nobildē, tāpēc nevienu nevaram saukt pie atbildības. Varu atklāt, ka ātruma rekords, ko šis radars fiksējis, bija 210 kilometri stundā.
Daudz tiek diskutēts par "ātruma polisēm". Kādi būtu šādas polises ieguvumi un kādas būtu negatīvās puses?
Manuprāt, labuma no šīm polisēm nebūs. Gluži pretēji – tās radīs visatļautību un haosu uz ceļiem. Vadītājs, kas būs iegādājies šo polisi, zinās, ka kādreiz pārkāps noteikumus. Sanāk, ka šī apdrošināšanas kompānija atļauj braukt ātrāk, nekā ir atļauts likumā. Ir teiciens, ka "nesoda par to, ka es pārkāpu, bet par to, ka es iekritu", un policists, saprotams, nevar konstatēt visus pārkāpumus, tāpēc ātru braucēju varētu kļūt vēl vairāk.
Muļķīgi ir arī apdrošinātāju saukļi, ka tas ir par brīvu. Tā nebūt nebūs, un gan jau šī soda nauda atstās kādu iespaidu, apdrošinot mašīnu nākamajā reizē, un polise varētu būt dārgāka.
Zinu, ka jau tagad apdrošināšanas kompānijas sagādā problēmas saistībā ar KASKO polisēm.
Jā, tā ir. Ir izveidojusies situācija, ka Valsts policija strādā šo apdrošināšanas firmu labā. Izbraucam uz negadījumiem, kuros varētu iztikt bez policijas klātbūtnes, savācam materiālu, sniedzam ziņas. Tas ir lieki un kavē policistu darbu, jo varbūt kādā citā vietā policija būtu nepieciešama daudz vairāk nekā tikai apskatīt pilsētas bedrainajās ielās pārsisto disku.
Šobrīd tiek pārskatīs "melno punktu" saraksts uz Latvijas autoceļiem. Vai arī mūsu rajonā ir šādas bīstamās zonas?
"Melno punktu" nav, bet vietas, kur vajadzētu uzmanīties, ir vairākas. Pilsētā tie ir gandrīz visi krustojumi, kur zīmes nav saliktas pareizi. Kā piemērus varētu minēt Dārza un Tirgotāju ielas krustojumu, Rīgas, Pils un Miera ielas krustojumu, kā arī autoceļus Rīga – Sigulda – Veclaicene, Alūksne – Ape – Igaunijas robeža, Litene – Alūksne. Šajās vietā negadījumu notiek vairāk, tāpēc policija tur strādā pastiprināti.
Tomēr visvairāk autoavāriju notiek pilsētas stāvlaukumos, tas bieži vien ir neuzmanības rezultātā. Piemēram, ļoti nesakārtots ir veikala "Maxima" stāvlaukums, jo nav pareizi atzīmētas stāvēšanas vietas, arī kustības virzieni tiek veikti nepateicīgi. Riskanti ir stāvlaukumi pie "Maka" un Hipotēku un zemes bankas, jo tur ir uzreiz auto jāizgriež uz galvenās ielas. Ceru, ka pie jaunā veikala "Elvi" šī situācija būs labāka, jo iekšējā teritorija izskatās sakārtotāka nekā citviet. Vien jāpiebilst, ka Pils iela posmā tieši gar pašu veikalu ir izveidota nepārdomāti – zīme, kas brīdina par sadalošajām joslām, uzlikta par tālu, nogriezties uz Augusta ielu vispār nevar. Šo projektu vajadzētu pārskatīt, un tā ir Alūksnes pilsētas domes atbildība. Neapmierinātību izteikuši un policijā vērsušies paši autovadītāji.
Kā vispār vērtējat auto vadīšanas kultūru mūsu rajonā?
Kopumā autovadītāju kultūra nav slikta, lai gan ir arī izņēmumi – jaunieši, kas brauc agresīvi un grib "zīmēties". Kādreiz tiesības bija iegūstamas, mācoties trīs gadus, tagad tiesības dabū jau pēc nedaudz vairāk kā mēneša. Uzskatu, ka šajā laikā kultūru nevar iemācīt, bet gan tikai braukšanas tehniku. Ir jāsaprot, ka transportlīdzeklis ir paaugstinātas bīstamības līdzeklis tāpat kā ierocis, bet daudzi to neapzinās.
Vai sevi ir attaisnojis likums, kas paredz, ka par autovadīšanu alkohola reibumā jāizcieš administratīvais arests?
Likums sevi ir attaisnojis, lai gan braucēju alkohola reibumā nav kļuvis mazāk. Īpaši piesardzīgi kļuvuši tie vadītāji, kuriem autovadīšana ir darbs.
Ja jums būtu iespēja mainīt vai ieviest kādu jaunu likumu, kāds tas varētu būt?
Alūksnē ļoti daudzi pārvietojas ar velosipēdiem, bet ziemas laikā viņi ir bīstami, tāpēc ierosinātu vai nu vispār aizliegt ziemā pārvietoties ar velosipēdiem, vai atļautu braukt ar speciāli aprīkotām riepām. Slidenā laikā velosipēdi slīd, krīt un nav prognozējami, tātad transporta līdzeklim, kas brauc aiz viņa, ir apdraudēta kustība. Autovadītājs nevar paspēt noreaģēt un uzbrauc nokritušajam velosipēdistam.
Vēl daudz problēmu sagādā kreisā pagrieziena veikšana. Viena mašīna grib nogriezties, bet aiz tās esošā mašīna var apdzīt un bieži vien notiek sadursme. Šajā gadījumā ir grūti saprast un izvērtēt, kurš ir vainīgs. Būtu jāizvērtē, vai krustojumos atļaut apdzīt.
Gribu informēt autovadītājus, ka kopš 1.jūnija ir izmaiņas ceļu satiksmes noteikumos. Tagad nav jāvadā līdzi civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšanas polise un var nebūt arī uzlīme logā. Tomēr tas nenozīmē, ka transporta līdzekli var neapdrošināt. Tagad apdrošināt auto var elektroniski un par to nesaņem pretī ne polisi, ne uzlīmi, tomēr policijai ir datu bāze, kurā redzam, vai auto ir apdrošināts.
Vai Alūksnes pārvaldē pietiek ceļu policistu?
Komplektācijas ziņā mums ir pilni štati tikai otro gadu, bet ar pašreizējo skaitu nepietiek. Esmu vērsies ar ierosinājumu palielināt darbinieku skaitu, bet pagaidām atbildi neesmu saņēmis. Lai gan darbinieku it kā pietiek, tomēr slodzes ir lielas. Vasaras mēnešos ir kultūras un masu pasākumi, piemēram, pagājušajā sestdienā bija seši pasākumi un visos vajadzēja nodrošināt policistus, bet tas nav iespējams, jo tad visu nākamo nedēļu nebūs vispār kas strādā.
Sākusies vasara, kas ir arī velosipēdistu, motociklistu un motorolleru vadītāju laiks. Kāda ir situācija uz Alūksnes ceļiem?
Pie mums motociklistu ir maz un viņi lielākoties ir prātīgi. Vairāk ir motorolleru, kurus vada skolēni. Piemēram, aprīlī bija ceļu satiksmes negadījums, kurā centāmies noskaidrot vainīgo un devāmies uz visām pilsētas skolām. Jāatzīst, ka izmeklēšanas laikā braucēju nebija, jo visi baidījās tikt atzīti par vainīgiem. Vainīgos atradām, un tagad braucēji uz ielām atgriezušies. Lielākās grūtības vasarā sagādā bērni, kas brauc ar velosipēdiem bez vadītāja apliecības un vecāku uzraudzības. Šādiem braucējiem pievērsīsim pastiprinātu uzmanību.
Kā strādāsiet Jāņos?
Strādāsim pastiprināti. Pagājušā gada svētkos netika reģistrēta neviena autoavārija un nebija neviena cietušā, pie mums svētki tiek svinēti mierīgāk un saprātīgāk. Domāju, ka šeit būtiska nozīme bijusi reklāmām, kas mudināja cilvēkus aizdomāties par sekām.

Citu datumu laikraksti

  • Žēl, ka valstij vajag akcijas, lai kaut ko mainītu...

    Dienu pirms mūsu pasākuma Saeima atbalstīja lēmumu, kas paredz, ka līdz šī gada 1.septembrim valdībai ir jāparaksta ANO konvencija par cilvēku ar...

  • Katrs ietekmē klimata mainību

    Pēdējā laikā arvien vairāk informācijas parādās par to, ka mēs paši katrs atsevišķi un visi kopā ietekmējam klimata mainību.Pēdējā laikā arvien...

  • Makšķernieks jautā

    Man vajadzētu labu makšķerauklu. Kādu labāk iegādāties?Man vajadzētu labu makšķerauklu. Kādu labāk iegādāties? Kas attiecas uz auklām, tad te domas...

  • Dumpji pār Eiropu

    Kamēr pašmājās dumpojas piena lopkopji, uz vērienīgāku «bunti» sasparojušies vecās Eiropas valstu zvejnieki un dīzeļdegvielas lielpircēji.Kamēr...

  • Ar smaidu

    Joks par atomreaktoru beidzas bēdīgi Milvoki atomelektrostacijas strādnieki bija spiesti atstāt darbu, operatīvajiem dienestiem ierodoties pārbaudīt...

  • Protesti piena upēs

    Ja nav, tad nav! Ja reiz Latvijas maujošo lopiņu devums nav vajadzīgs pārstrādes impērijām par prātīgu cenu, dosim pret ziedojumiem, bet – pašiem...

  • Dejotāji ar cīņas sparu

    Liepnas jaunieši iespēju piedalīties svētkos iegūst ar smagu darbu.Liepnas jaunieši iespēju piedalīties svētkos iegūst ar smagu darbu Šis gads daļai...

  • Man ļoti, ļoti patīk šis sporta veids

    Motosportists Matīss Karro mācās Apē un trenējas Igaunijā.Motosportists Matīss Karro mācās Apē un trenējas Igaunijā Motosportists Matīss Karro kļuvis...

  • Piemaksa pie vecuma pensijas

    Grozījumi MK noteikumos paredz divas būtiskas izmaiņas vecuma pensijas saņēmējiem: - paplašinās piemaksas saņēmēju loks.Grozījumi MK noteikumos...