Sula brokastīs – fiziskai un garīgai labsajūtai dienas garumā

Mūsu organismā arī miega laikā notiek dažādi fizioloģiskie procesi, kam cilvēks patērē enerģiju. Tamdēļ tieši brokastīs, dienas pirmajā un nozīmīgākajā ēdienreizē, ir svarīgi atgūt šo zaudēto enerģiju – tas ir viens no priekšnoteikumiem, lai nodrošinātu gan fizisko, gan garīgo labsajūtu visas dienas garumā.

Protams, ikviens organisms ir individuāls, un katram no mums ir izveidojušies savi ieradumi u.tml. Tomēr vairums speciālistu visā pasaulē to uzskata par noteicošo ēdienreizi – tas ir pamats ne tikai dienas pirmajam cēlienam, bet visai dienai.

Glāze sulas un organisms sāk mosties!
Nereti no rītiem mūsu izjūtas raksturojamas šādi: „Man no rīta negribas ēst! Es vēl neesmu pamodies!” Rezultātā mēs sapošamies un izejam no mājas tukšā dūšā, un, lai būtu vismaz kaut kāds tonuss, izvēlamies iedzert vien tasi kafijas vai pat kādu enerģijas dzērienu. No veselīguma viedokļa šāds ieradums noteikti nav atbalstāms, īpaši, ja tas kļuvis regulārs.

Lai pēc nakts pamodinātu un arī „atsvaidzinātu” kuņģa zarnu traktu, katram no rīta ieteicams izdzert glāzi sulas. To sastāvā esošā augļa skābe veicinās kuņģa sulas izdalīšanos, kas ne tikai pakāpeniski pamodinās organismu, bet arī aicinās ieturēt brokastu maltīti. Brokastu sulas var izvēlēties dažādas, tomēr ikdienas novērojumi liecina, ka vispopulārākā ir apelsīnu sula. Tie, kuri no rītiem nav raduši spiest svaigas sulas, var izvēlēties veikalos nopērkamās sulas pakās, kas uzturvērtības ziņā ir līdzīgas, turklāt tās ir ērti lietot.
Kādēļ tieši sulas? Tādēļ, ka dažādas limonādes ar lielu cukura daudzumu liek būtiski svārstīties insulīna līmenim. Tas savukārt veicina pēkšņu izsalkumu un bada sajūtu. Diemžēl ikdienas prakse liecina, ka šis ir būtisks neveselīgu ātro uzkodu lietošanu pastiprinošs faktors.

Vitamīni + ogļhidrāti + minerālvielas

Sulu, vai tās būtu tikko svaigi spiestas vai jau gatavās veikalā nopērkamās 100% sulas, lielākais trumpis ir to dabiskums. Mūsdienās cilvēki pārlieki ļaujas ātrām un nepilnvērtīgām uzkodām, to īpatsvars ikdienas ēdienkartē aizņem pārāk daudz vietas. Taču dzīvē visam jābūt līdzsvarā: ja organisms tiek apgrūtināts ar „nepareizu” pārtiku, tad tam pretī jādod arī kaut kas dabīgs un veselīgs.

Papildus tam, ka sula ir dabīgs produkts un organisms ar to uzņem šķidrumu, sulu sastāvā ir gan vitamīni, gan minerālvielas.
Bez tam, sulas ir arī ļoti labs ogļhidrātu avots, kas ir organisma galvenais enerģijas avots. Augļu un to sulu sastāvā ir dabīgie augļu cukuri – fruktoze. Nonākot organismā, fruktoze pakāpeniski no asinīm nonāk organisma šūnās, un šim procesam nav nepieciešama insulīna (aizkuņģa saliņu šūnu hormons) klātbūtne. Tas savukārt nozīmē, ka organismā neradīsies strauja „sāta” un tikpat strauja „bada” sajūta.

Turpretī uzņemot cukurus, kuru pamatā ir glikoze, piemēram, saldinātas limonādes, izsalkums būs klāt kā likts.
Glikozi saturošu cukuru avoti ir ļoti daudzveidīgi, piemēram, saldinātie dzērieni, saldumi, dažādi saldie ēdieni u.tml., taču uzturā ieteicams lietot pēc iespējas mazāk pievienotos cukurus - uztura speciālisti iesaka no tiem uzņemt ne vairāk enerģijas kā 10% no kopējā uzņemto kaloriju skaita. Tāpat tos ieteicams kombinēt ar dabīgiem produktiem – augļiem, to sulām, tostarp dabīgām un nesaldinātam paku sulām, kas gatavotas no 100% koncentrāta.

Mūsdienās dzīves ritms ir ļoti dinamisks un stresa pilns, turklāt šī brīža situācija ir sarežģīta un neprognozējama. Steidzoties pagūt visus ikdienas darba un sadzīves pienākumus, ne vienmēr izdodas piedomāt par veselīgu dzīvesveidu. Iespējams tieši tādēļ ir vērts padomāt par it kā mazām, bet organismam un veselībai ļoti būtiskām lietām, piemēram, pilnvērtīgām brokastīm – ar vitamīnu un ogļhidrātu devu, ko nodrošinās auglis vai glāze sulas.

Lietotāju raksti